Com es gestionaran els fons europeus? D'entrada, el president espanyol Pedro Sánchez ja ha rebut més d'un avís des de Brussel·les perquè concreti les reformes fiscal, laboral i de pensions que són els "assumptes que realment preocupen a Europa". Des de la Comissió de la Unió Europea, avisen que poden haver retards en els enviaments dels fons si el pla no convenç.
Amb la llosa particular que ja carrega l'Estat espanyol, ara se'n suma una altra. Grups d'analistes com el World Compliance Association (WCA), entitat certificada sense ànim de lucre que analitza la gestió financera dels governs i les empreses, assegura que els controls per verificar l'eficiència dels fons no estan tancats. I demana que tots els governs de la UE treballin per "una integritat institucional, el compliment normatiu i la prevenció en la laxitud de la gestió".
Examinant el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu, certifiquen que han trobat fins a onze exemples sobre corrupció en aquesta mena de tràmits. Per això demana una revisió del contingut que contempli "una explicació del sistema adoptat per l'Estat membre per prevenir, detectar i corregir conflictes d'interessos i casos de corrupció i frau en la utilització dels fons concedits". Una segona solució és crear una Oficina de Lluita contra el Frau per dur a terme investigacions administratives i que la Fiscalia Europea sigui l'encarregada de fer la supervisió final. I finalment, un sistema d'avaluació.
Quina és la solució?
Des de la WCS són taxatius: "No ens enganyem, res impedeix realitzar una gestió íntegra i transparent, d'acord amb els principis de bon govern, bona administració i bona gestió. Els controls són necessaris, però ho són pels riscos que comporta la gestió per més policies de la integritat que hi posem, el que necessitem són agents d'integritat, que facin el correcte encara que ningú els estigui mirant".
D'altra banda, el text també cita la línia que marca el Tribunal de Comptes de la UE, que ha donat instruccions a l'Europarlament i el Consell perquè requereixin a tots els Estats membres que adoptin mesures que permetin auditar correctament els projectes.
En aquest sentit, l'organització aprecia que "hi ha una excessiva retallada dels terminis per a l'exercici de la funció interventora". La Intervenció General de l'Administració de l'Estat podrà aplicar tècniques de mostreig per complir els terminis, un exercici perillós i que pot resultar una autèntic colador per al control. El mateix passa amb el control documental, que provocarà que aquest no es faci de forma exhaustiva.