Enmig de la cascada d'escàndols que sacsegen la monarquia, la Moncloa havia preparat una pista d'aterratge per a la visita de Felip VI a Catalunya amb l'anunci fet la vigila per la ministra d'Indústria i Energia, Reyes Maroto, sobre la creació d'un consorci públic-privat de Seat, Volkswagen i Iberdrola per muntar la que serà la primera planta de bateries d'Espanya. I aquest ha estat el fil de la visita, subratllar des de la planta de Seat a Martorell, el paper de l'Estat en la indústria automobilística catalana.
Com és ja habitual, el viatge del monarca a Catalunya ha quedat blindat per un gran dispositiu de seguretat. Els manifestant que han intentat protestar per la visita ho han hagut de fer des de molta distància i enmig d'una polèmica per la retirada per parts dels Mossos d'una pancarta en què s'assegurava que Catalunya no té rei.
"Espanya estarà allà"
"Necessitem grans dosis de lideratge i compromís per garantir que la contribució d'Espanya a l'automoció estigui al lloc que mereixem", ha advertit el monarca en una intervenció on ha garantit: "Espanya i totes les seves institucions estaran allà".
Acompanyaven al monarca, a més de Sànchez i la ministra d'Indústria, la delegada del Govern espanyol, Teresa Cunillera. No hi havia cap representant del Govern de la Generalitat però sí els alcaldes de Martorell, Xavier Fonollosa del PDeCAT, i Sant Esteves Ses Rovires i Abrera, els socialistes Enric Carbonell, i Jesús Naharro. També els membres de la direcció de l'empresa i del consell d'Administració, entre els quals l'exministre Josep Piqué, i el president del comitè d'empresa, Matías Carnero, o el president de Foment del Treball, Josep Sànchez Llibre. Ha rebut el monarca el Major del Mossos, Josep Lluís Trapero.
Fons de l'Estat
El rei ha recordat en la seva intervenció el paper dels fons públics per garantir la recuperació del sector després de la crisi provocada per la Covid, que ha deixat Espanya com el quart país de la UE amb major caiguda de matriculacions. Felip VI ha recordat el beneficis que han representat per aquesta indústria la línia de préstecs avalats per l'Estat, amb 20.000 operacions que han suposat 2.000 milions d'euros en avals, i la flexibilitat atorgada pels ERTOS, als quals s'hi han acollit 170.000 treballadors amb un estalvi en les cotitzacions estimada amb 350 milions d'euros.
Així mateix, s'ha referit als prop de 2.000 milions d'euros previstos en els nous pressupostos per al Corredor Mediterrani i el tram que connecta amb Martorell. Però el protagonisme de la jornada ha estat per a la nova planta de bateries i el consorci que l'ha de fer possible al qual ha destacat "amb especial il·lusió".
Catalunya i l'esperit audaç
En aquest punt ha fet l'única referència en català i a Catalunya. "Desitjo manifestar també la meva especial satisfacció per donar a conèixer tot l'anterior avui aquí, a Catalunya. Una terra que representa l'esperit global, audaç i emprenedor que ha d'identificar-nos en el temps de canvi en el món que viurem", ha assegurat.
Les intervencions dels responsables del Grup Volkswagen i de SEAT, que han estat els encarregats d'explicar més detalls sobre el nou projecte, han posat l'accent en la necessitat de garantir el suport públic. "No podem fer-ho sols, necessitem el suport del govern, de les institucions", ha advertit el president de Seat, mentre que el president Grup Volkswagen, Wayne Griffiths, ha subratllat que la transformació d'aquest sector és una "oportunitat històrica" per a l'Estat espanyol.
En acabar l'acte, Felip VI i Sánchez han marxat blindats en el mateix dispositiu en què havien arribat.