En els darrers anys, la figura de Pablo Escobar ha tornat a prendre rellevància fora de les fronteres colombianes gràcies a superproduccions com Narcos. Si bé avui dia molts colombians encara recorden de primera mà els anys de plom que el càrtel de Medellín va imposar sobre el país, més enllà de les seves fronteres, la figura del narco ha estat romantitzada per milers de persones. Tot plegat ha conduït que es produeixin i es comprin souvenirs de Pablo Escobar. Ara, un projecte de llei que persegueix aquesta mena de souvenir serà debatut al Congrés de Colòmbia, la qual cosa aixeca polseguera entre els que es beneficien del fet que els turistes comprin aquesta mena d'iconografia d'Escobar i els que volen impedir que se segueixi elogiant la seva figura.
El projecte de llei proposa multes de fins a 170 dòlars per als venedors que ofereixin mercaderies que representen Escobar i altres delinqüents condemnats, i també permetria a la policia multar els que portin samarretes, barrets i altres peces que "enalteixin" el famós cap de la droga, segons informa The Guardian. "Aquests articles estan revictimitzant persones que van ser víctimes d'assassins", apunta Cristian Avendaño, representant del partit Aliança Verda de Colòmbia que va redactar el projecte de llei. "Hem de protegir el dret de les víctimes a recuperar-se i trobar altres símbols per al nostre país", sentencia Avedaño.
El negoci del turisme narco a Colòmbia
La proposta de llei no ha estat ben acollida per tota la societat, ja que una part d'aquesta es lucra amb aquesta mena de souvenirs. Els venedors de records de l'històric barri de La Candelaria de Bogotà s'han oposat públicament a la mesura i critiquen que limita la llibertat d'expressió. "Crec que és una llei muda", declara al diari britànic Rafael Nieto, un venedor ambulant que ven productes amb la imatge d'Escobar. "No és una tendència que m'hagi inventat jo; els mexicans, els costa-riquenys, els americans sempre em demanen mercaderies d'Escobar", defensa el venedor.
No només els venedors de souvenirs es beneficien de la creixent fascinació pel passat del narco. A la seva ciutat natal, Medellín, els operadors turístics organitzen visites a llocs relacionats amb la vida d'Escobar. "No podem continuar lloant aquesta gent i actuar com si els seus crims fossin acceptables. Hi ha altres maneres perquè les empreses creixin i altres maneres de vendre Colòmbia al món", apunta Avedaño.
Per ara, el projecte de llei encara ha de superar quatre debats per ser aprovat pel Congrés. És difícil augurar si els superarà, però existeix un possible precedent que podria ser esperançador per a aquells a favor. L'any passat Colòmbia va rebutjar una sol·licitud de marca comercial del nom de Pablo Escobar, presentada per la seva vídua i els seus fills, per vendre el que van qualificar de productes educatius i d'oci.