La Fiscalia Anticorrupció demana penes de fins a 8 anys i 9 mesos de presó per a 2 excàrrecs de governs de CiU a la Generalitat i  15 empresaris per haver falsejat contractes d’obra pública per afavorir-los i evitar la lliure competència. El fiscal José Grinda afirma que certes empreses d’enginyeria, al voltant de l’Associació d’Empreses d’Enginyeria i Consultoria Independents de Catalunya (Asinca), van configurar durant els anys 2008 al 2015 “un cartel col·lusori, al qual van nomenar Nuria Bofill, per pactar els preus que utilitzarien en les seves propostes en els concursos públics licitats per unes certes administracions i empreses públiques”, segons recull l’escrit d’acusació avançat aquest dimarts per El Periodico i confirmat per ElNacional.cat.

Els principals acusats són Josep Lluís Quer Cumsillé, llavors president de l’empresa publica Gestió d’infraestructures (GISA) i Josep Antoni Rosell, llavors director general de GISA, que després es diria Infraestructures de la Generalitat de Catalunya. El fiscal demana per a Quer i Rosell 8 anys i 9 mesos de presó per organització criminal ( 6 anys de presó i inhabilitació), un delicte continuat de frau en l’administració pública (2 anys i 9 mesos de presó i inhabilitació) i prevaricació (9 anys d’inhabilitació a càrrec públic).  També considera com a líders a  Asinca Josep Arderiu Freixa i Tomàs Blay Cisa per als quals demana la mateixa pena de 8 anys i 9 mesos de presó. El judici s’ha de celebrar a l’Audiència Nacional, a Madrid.

Els empresaris acusats

La resta de processats són responsables d’empreses d’enginyeria a qui el fiscal demana per a cada un d’ells 6 anys i 3 mesos de presó, inhabilitació a càrrec públic, i inhabilitació per rebre subvencions o ajudes de les administracions i de la Seguretat Social durant 4 anys. Són: Josep Secanell Nadales; Albert Palou Soler; Pere Roda Altes; Joan Antoni Domingo Mestre; María Loreto Casas García;  Ángel Manuel Ares Montes; Álvaro Palao Llopis; Ramón Rabell Torello; Xavier Montobbio Camprobí; Jaime Llongueras Mestres; Carles López Carreras; Albert Casajuana Palet, i Xavier Minguillón Cebrián.

Els contractes a les empreses públiques

En l’escrit d’acusació, el fiscal Grinda manifesta que els empresaris acusats “van acordar durant anys les normes i directrius a seguir quan optaven a licitacions de certes administracions, amb l’objectiu d’evitar la lliure competència, i així obtenir un contracte més  beneficiós que el que haurien obtingut en igualtat de condicions”, i més si cada mercantil anava per separat. Hi afegeix que aquest pacte es va usar en contractes a GiSA i  Regs de Catalunya, S. A (REGSA), i es va estendre  l’Agència Catalana de l’Agiua (ACA), Aigües del Ter Llobregat (“ATLL”), l’Ajuntamient de Barcelona, Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT), Túnels i Accessos de Barcelona, S. A. C. (TABASA), Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (IFERCAT), o al Servei Territorial de Carreteres y Ferrocarriles de la Generalitat.

Hi detalla que Infraestrutures de la Generalitat va modificar la seva forma d’organització des de maig del 2016 i el procés de valoració dels concursos públics només depenien de Quer i Rosell, els quals sosté que “manipulaven tot el procés d’adjudicació de contractes”. Hi assegura que amb el pacte entre empresaris i els dos alts càrrecs de la Generalitat “va resultar perjudicat el patrimoni públic perquè les empreses decidien, sota el control de Quer i Rosell, en quin nivell quedaria situat el preu d’adjudicació i, per tant, les exclusions per baixa temerària, amb els consegüents perjudicis pels interessos patrimonials públics”.

Adjudicacions amb una rebaixa del 8%

El fiscal detalla fins a 9 expedients d’adjudicacions sota sospita. El primer és el d’un contracte per la redacció d’un projecte i millora per al desdoblament de la carretera C-66, amb l’enllaç amb la futura Autovia A-2“, a Sant Julià de Ramos. El 2012, precisa que va ser adjudicada a la UTE formada per Auditorías e Ingenierías i  GPO Ingeniería  per 1.032.325 euros, sense IVA.  El fiscal sosté que aquesta quantia va implicar una reducció d’entre un 8,8 i un 9%, que “és el que recollia el pacte col·lusori”, del qual formaven part aquestes empreses.

En un segon cas, detalla el contracte per realitzar un estudi informatiu de la prolongació de la línia Llobregat-Anoia dels Ferrocarriles de la Generalitat de Catalunya, en el tram plaça d'Espanya-Gràcia. L’adjudicació es va fer per procediment obert, el 2011, i es va adjudicar a la UTE Auditorías e Ingenierías i  GPO Ingeniería per un import de 556.000 euros, sense l’IVA; i també amb una rebaixa d’un 9% del preu inicial. Hi ha altres empreses en aquestes adjudicacions sota sospita, com ara  Consultoría de Ingeniería Civil, SA i Dopec, SL.