El fiscal en cap de seguretat vial de l'estat, Bartolomé Vargas, ha instat aquest dimecres als cossos policials a actuar "amb més fermesa i decisió" contra l'incivisme viari dels vehicles de mobilitat personal (mvp) a les ciutats. Vargas s'ha mostrat preocupat per l'augment de la sinistralitat dels patinets elèctrics i ha recordat que la mobilitat sostenible no ha d'anar renyida del compliment de les normes. El fiscal ho ha dit en una reunió amb fiscals de Catalunya, el Servei Català de Trànsit, Mossos d'Esquadra de trànsit i policies locals.
Per reduir l'incivisme viari i la sinistralitat d'aquest tipus de vehicles, Vargas ha receptat, a banda de més mà dura policial, més educació i prevenció, perquè això "salva vides, fins i tot la dels usuaris del vmp". Segons ell, hi ha una "minoria creixent que no ho fa bé". Així, ha dit que la fiscalia s'implicarà amb els ajuntaments en l'elaboració dels seus plans de seguretat vial i el disseny urbanístic de les ciutats per reduir l'accidentalitat.
Vargas també ha insistit en la necessitat de seguir fent més controls de velocitat, alcohol i drogues, ja que l'accidentalitat està tornant a nivells prepandèmia. En la trobada també s'han debatut les dificultats dels fiscals per demostrar la influència de les drogues en la conducció i l'atenció a víctimes i familiars.
Abans de la trobada amb fiscals i policies, Vargas s'ha reunit amb el president del RACC, Josep Mateu. Mateu s'ha mostrat preocupat per la sinistralitat del vmp i considera que la societat no pot "assumir com a vàlida la premissa que a més mobilitat i més diversa, és inevitable més accidentalitat i per això cal prendre mesures per garantir la convivència entre tots els modes de transport”.
El RACC, si bé és cert que les víctimes més greus en accidents de trànsit s’han reduït en els últims anys, detecta també un estancament en la tendència a la baixa que ha de fer reaccionar i per això cal actuar en tots els factors que intervenen en la seguretat dels ciutadans, com ara reduint la incidència dels factors més freqüents en els accidents, com la velocitat, les distraccions o el consum d’alcohol i drogues, modernitzant el parc automobilístic amb vehicles més segurs i incorporant sistemes de seguretat de sèrie, i millorant les infraestructures i fixant objectius quantitatius per elevar el nivell de
seguretat de les vies.