L'expresidenta del Parlament i exlíder de l'Assemblea Nacional Catalana Carme Forcadell, figura rellevant de la història recent d'Esquerra Republicana, ha titllat de "presa de pèl" el traspàs de Rodalies que van pactar els republicans i el PSOE per a la investidura de Pedro Sánchez. Forcadell ha emès aquest apunt en una piulada aquest divendres al vespre després que s'hagi conegut l'oferta del Ministeri de Transports d'Óscar Puente i el Departament de Territori de Sílvia Paneque als sindicats per aturar la vaga prevista per a aquest març i abril. "Això del traspàs de Rodalies comença a ser una presa de pèl", ha dit en el seu missatge a les xarxes.
El que negocien el Ministeri i els sindicats, encara sense acord, inclouria blindar els drets laborals dels treballadors ferroviaris assegurant que tot i el traspàs de Rodalies a Catalunya amb la constitució d'una empresa mixta Generalitat-Estat, aquesta quedés sota el Grup Renfe a tots els efectes. Es van reunir dijous i va sorgir un esborrany d'acord que els sindicats han rebutjat per "molt ambigu", tal com va avançar ahir El Nacional, i aquest divendres es van tornar a reunir sense acord, segons han confirmat fonts coneixedores a Europa Press. "Tot segueix com estava, cap avanç més que bones intencions", subratllen.
En saber-se que les negociacions podrien suposar aigualir el traspàs de Rodalies a Catalunya, han sorgit altres veus de l'òrbita sobiranista a criticar-ho. Des de l'oposició, Junts per Catalunya ha denunciat pel "despropòsit", en els termes emprats pel senador juntaire Eduard Pujol. "Tot el que passi per Renfe és una mala solució", ha valorat, i ha afegit que això no és un traspàs. Per la seva part, Salvador Vergés, cap de llista de Junts a Girona en les passades eleccions al Parlament, ha reiterat que l'acord de traspàs és un "escàndol" i que els ha "esclatat als dits".
Vaga contra "segregar i desregular" el servei ferroviari
L'acord que ha presentat el Ministeri per intentar aturar la vaga seria un intent de tornar a encarrilar el que es va acordar el 2023 amb els sindicats per blindar els drets laborals dels treballadors i mantenir plantilles, detallen des d'un sindicat. L'“incompliment” d'aquests acords hauria estat un dels principals mòbils de l'actual convocatòria de vaga, a més de l'oposició al traspàs del servei a Catalunya i la “privatització encoberta” de Renfe Mercaderies amb l'entrada de l'empresa MSC com a operadora. Els sindicats convocants de la vaga —Semaf, CCOO, UGT, CGT, SFF, Intersindical i SCF— creuen que aquestes maniobres són “experiències pilot” per comprovar les seves possibilitats d'implantació i ser exemple per a “futures imposicions a curt i mitjà termini”. Ho titllen de “model de la segregació, la divisió i la desregulació”.
Els sindicats han convocat set jornades de vaga entre el març i l'abril. Unes aturades que afectaran tot el servei: Rodalies, Mitjana Distància i alta velocitat. La vaga serà els dies 17, 19, 24, 26 i 28 de març i, després, l'1 i 3 d'abril. En alguns casos serà una vaga de tot el dia (17 i 26 de març i 1 d'abril) i, en d'altres, només parcials a algunes hores del dia, tot i que incloent-hi l'hora punta de primera hora del matí —també el migdia i part del vespre—. Els serveis mínims de Rodalies seran del 66% del funcionament habitual a l'hora punta —de 6:00 a 9:30 i de 17:00 a 20:30— i del 33% a la resta d'hores del dia.