El Govern ha posat en marxa la maquinària legal per aplicar aquest any l'impost català a les emissions de diòxid de carboni (CO2) produïdes per vehicles de tracció mecànica, com els cotxes, les furgonetes o les motocicletes.

El Govern preveu començar a cobrar-lo a partir del 15 de setembre, però per a això el proper 1 de maig publicarà un padró provisional, accessible per a la ciutadania, en el qual es podrà consultar els vehicles afectats per l'impost i la quota a pagar a través de la web de l'Agència Tributària de Catalunya (ATC).

De fet, un simulador de l'ATC permet ja calcular el cost de l'impost segons les emissions de CO2 del vehicle -que figuren en la fitxa tècnica-, encara que en el cas dels turismes l'import anirà d'entre els 6 als 60 euros anuals per a la majoria de turismes, segons estimacions de la Generalitat.

A qui afecta l'impost?

Estan afectats per aquest nou impost els turismes fins a un màxim de 9 places, les furgonetes de fins a un màxim de 3,5 tones i les motocicletes, i l'exercici que es liquidarà ara és el corresponent a 2020.

En canvi, queden fora de tributar per aquest impost els vehicles 100% elèctrics, els turismes amb emissions de CO2 inferiors a 120 grams per quilòmetre (encara que per a l'exercici fiscal de 2021 aquest límit es rebaixarà a 95 g/km), les furgonetes que emeten menys de 160 g/km, els ciclomotors, els camions i vehicles de més de 3,5 tones, els autocars i els vehicles usats per transportar més de nou persones, inclòs el conductor.

També resulten exempts d'aquest imposat vehicles com les ambulàncies, els vehicles oficials, els de representacions diplomàtiques i organismes internacionals, els adaptats per a persones amb mobilitat reduïda, així com els històrics i clàssics.

Període de modificacions:

No obstant això, si hi ha un error en el padró provisional, els interessats tindran fins al 4 de juny per sol·licitar la seva modificació, i el padró definitiu estarà llest l'1 de setembre, de manera que a mitjan mes s'activarà ja el procediment per cobrar aquest nou impost, que es calcula que afectarà uns 4,1 milions de vehicles i 2,1 milions de contribuents.

Aquest impost va ser creat en 2017, a través de la llei d'acompanyament dels pressupostos de la Generalitat d'aquest any, i després la seva regulació es va incorporar a la llei catalana de canvi climàtic, també aprovada el 2017. Si més no, la seva aplicació, que havia d'arrencar el 2018, s'ha anat retardant fins ara per diversos motius, i el Govern va ser variant any a any les dates previstes d'implantació de l'impost.

 

Foto principal: El tub d'escapament d'un cotxe / Europa Press