El conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha informat que el Govern ha fet arribar avui un requeriment a Gas Natural perquè aporti tota la informació sobre el tall de subministrament elèctric que va patir l'àvia de Reus que ahir va morir a causa d'un incendi provocat per les espelmes amb què s'il·luminava. "Si l'empresa no acredita que ha actuat d'acord amb la llei, començarà a incoar-se el corresponent expedient sancionador, a més de posar tota la informació a disposició judicial", ha advertit el conseller tot recordant que la companyia disposa de cinc dies per donar resposta.
Baiget ha recordat que la llei 24/2015, de mesures urgents per afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i pobresa energètica, fixa que qualsevol empresa subministradora ha de sol·licitar un informe previ a l'Ajuntament abans de fer un tall d'energia elèctrica per assegurar-se que la família afectada no estigui en situació d'exclusió social. L'Ajuntament de Reus ha confirmat que aquesta comunicació no s'ha fet.
Davant el comunicat que Gas Natural ha fet públic aquest mateix matí assegurant que aquesta dona no figurava en el llistat de famílies vulnerables que els havia fet arribar l'Ajuntament de Reus, el conseller ha recordat que la llei fixa que és l'empresa subministradora qui ha de comunicar al consistori i als serveis socials les persones que es poden trobar afectades per un tall del servei, i no pas al revés.
Cas complex
El conseller ha explicat que la dona no vivia sola, que compartia l’habitatge amb la seva néta, el company d’aquesta i la seva filla; i que era una persona que “estava sent vigilada i tractada pels serveis socials”, atès que des del 2013 tenia obert un expedient de vulnerabilitat social. “Es tracta d’un cas complex, d’una família desestructurada. Li costava acceptar determinats ajuts”, ha explicat el conseller, que ha confirmat que havia demanat un ajut per pagar el rebut de l’aigua però el passat 3 de novembre va rebutjar una visita dels serveis socials.
Baiget ha detallat que des del seu departament ja s’han tramitat 195 denúncies o comunicacions per talls indeguts de subministrament. A partir d’aquí, s’han incoat 115 expedients, dels quals 74 ja tenen resolució i 18 han estat notificades a les empreses. Les sancions que preveu la llei va des dels 10.000 a 100.000 euros. Les sancions comunicades fins ara han estat de 10.000 euros.
Dificultats d'acord amb les elèctriques
El conseller ha recordat que la llei catalana obliga l’Administració a buscar acords amb les empreses subministradores, i que de moment s’han aconseguit pactes amb 20 empreses subministradores d’aigua, públiques i privades, que suposen condonació de deute o tarificació social.
Per contra, s’han celebrat 25 reunions amb empreses elèctriques per buscar aquesta mena de convenis, però no ha estat possible. “Si arribem a conclusió que no és possible, canviarem la llei per tenir instruments que de manera directa ens permeti aquests acords”, ha afegit.