El Departament de Territori de la Generalitat ha celebrat aquesta nit l'acord aconseguit aquest diumenge amb la majoria dels sindicats de Renfe i Adif que ha permès desconvocar la vaga que havia d'arrencar demà. La nota feta pública per la Generalitat assegura que tant "el ministeri de Transports, com la Generalitat i els sindicats" valoren l'acord aconseguit, que diuen, "sorgeix de l'esforç" per unir "la legítima defensa dels drets dels treballadors i treballadores de Renfe i Adif amb la prestació del servei públic ferroviari i el compliment dels acords".

"Després de la reunió mantinguda aquest diumenge, les parts han expressat la seva satisfacció per haver aconseguit un enteniment que, a la pràctica, permet que demà es prestin els serveis ferroviaris previstos amb gairebé total normalitat", assegura aquest departament de la Generalitat, que no ofert més detalls sobre el contingut de l'acord. Agraeixen "l'actitud de les persones que han format part de la taula de negociació" i ha destacat "la voluntat d'aconseguir un acord demostrat per totes les parts durant el desenvolupament de les negociacions", afegeix la nota.

Qui sí que ha revelat els primers detalls de l’acord a què han arribat les parts ha sigut el govern espanyol, que ha confirmat aquest diumenge que el pacte passa perquè Renfe Viajeros tingui la participació majoritària en el capital de la nova empresa que gestionarà Rodalies, amb un percentatge ínfim, mentre que la Generalitat en controlarà el consell d’administració, ja que el presidirà i hi tindrà vot de qualitat. El secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, ha confirmat en declaracions a la premsa que hi haurà una “majoria de Renfe Viajeros” a l’accionariat i que la representació al consell d’administració serà “majoritàriament per a la Generalitat”. Aquesta fórmula “busca garantir els drets dels treballadors de Renfe i Adif” quan es creï la nova companyia “al llarg d’aquest any” i que alhora es presti el servei ferroviari de rodalia “des de la proximitat”, ha assenyalat. També ha assegurat que la negociació amb els sindicats s’ha fet en tot moment “de la mà de la Generalitat”, en contacte “permanent” amb la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque.

Els sindicats han desconvocat la vaga prevista a Renfe i Adif tot just quatre hores abans que comenci aquesta mitjanit després d'haver aconseguit un acord amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. Els Comitès Generals d'empresa de Renfe i Adif (formats per Semaf, CCOO, UGT, CGT, SF-I i SCF) havien convocat set jornades de vagues per als dies 17, 19, 24, 26 i 28 de març, així com l'1 i 3 d'abril, en contra de l'incompliment per part del Ministeri dels acords del 2023, tant sobre Rodalies com sobre Renfe Mercaderies. Les mobilitzacions havien de suposar, en les seves cinc primeres jornades, la cancel·lació de 1.383 trens de Renfe dels 4.260 programats en aquest període, 428 d'alta velocitat i llarga distància i 955 de mitjana distància, a més de 740 de mercaderies.

Recels entre les plantilles pel traspàs de Rodalies

Els empleats de Renfe i Adif havien manifestat recels sobre la fórmula perquè la Generalitat assumeixi la gestió de Rodalies. Sobretot perquè la plantilla de les dues empreses estatals, formada en gran part per persones nascudes a altres zones d'Espanya, volia mantenir les condicions laborals i de mobilitat. La rotació entre els empleats d’Adif i Renfe és alta perquè sovint acaben tornant a la seva regió d'origen. Segons dades sindicals, a Catalunya hi ha uns 800 maquinistes de Renfe actualment i un 40% canvien de destí cada any, i 7 de cada 10 maquinistes que condueixen els trens de Rodalies són originaris d'altres punts de l'Estat. D'altra banda, el salari d'un maquinista de Renfe és superior al d'un de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).