El vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha descartat tornar a reunir la comissió bilateral al més alt nivell polític fins que no hi hagi dimissions i explicacions per part del govern espanyol en l'àmbit del Catalan Gate. "Aquesta reunió en aquest format no es produirà", ha dit en al·lusió a la Comissió d'Inversions i Infraestructures, en declaracions a la premsa després de la signatura d'un protocol de col·laboració entre la Generalitat i Microsoft per al desenvolupament i la innovació en el sector TIC aquest divendres.

Amb aquestes declaracions, Puigneró ha respost a la carta que ha enviat la ministra de Política Territorial, Isabel Rodríguez, on s'ha compromès a convocar la Comissió d'Inversions i Infraestructures "com més aviat millor", responent així a la carta que va enviar la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, expressant el seu malestar per les dades de l'execució d'inversions a Catalunya. En aquesta línia, Puigneró ha recordat que les relacions entre totes dues administracions "estan congelades" arran del Catalan Gate. El vicepresident ha assenyalat que podran tractar aquest assumpte en reunions tècniques, com la Subcomissió d'Infraestructures, però que "en cap cas hi haurà una reunió amb consellers". 

Enganxada entre Táboas i Puigneró

L'execució de les inversions a Catalunya no ha estat l'únic avís de Puigneró al govern espanyol aquesta tarda de divendres. El segon avís ha estat per a Renfe i el seu president, Iasías Táboas, recordant-los que fins que no hi hagi un traspàs complet de les competències no pactaran cap contracte marc per al servei de Rodalies a Catalunya. En aquesta línia, el vicepresident ha assegurat que fins que la Generalitat no tingui una resposta respecte a la voluntat del traspàs complet de Rodalies, l'Executiu no es plantejarà formalitzar cap contracte programa, ja que no tindria sentit. El termini per a obtenir aquesta resposta, ha recordat Puigneró, és aquest mateix estiu.

Alhora, Puigneró ha recordat que actualment Catalunya només té potestat sobre els horaris i els preus dels bitllets i la resta segueix sent competència de l'Estat. És per això que el Govern vol, d'una vegada per totes, poder decidir sobre aquells volem que els trajectes que comencen i acaben a Catalunya es gestionin des del Govern amb l'operador que té, Ferrocarrils. Per acabar, Puigneró ha sentenciat que ja fa massa anys que es detecta "certa deixadesa" per part de l'Estat pel que fa a Rodalies.

 

La reacció de Puigneró ha arribat després que Táboas hagi afirmat que ni un euro dels 1.447 milions d'euros que es van adjudicar a la planta d'Alstom a Catalunya per a construir trens de Rodalies s'ha pogut imputar a Catalunya perquè no poden comprar trens per a Catalunya perquè no hi ha contracte aquest contracte marc: "I després surt que no complim inversions".

Concretament, el president de Renfe s'ha referit a la compra de 152 trens de gran capacitat per a Rodalies a la planta d'Alstom a Catalunya, en la qual va ser l'adjudicació més gran en la història del ferrocarril a Espanya. Táboas també ha parlat del servei de Rodalies a Catalunya, que sempre és motiu de polèmica pels seus incomptables retards, i ha assegurat que busquen fer-lo de forma més equilibrada en funció de la població que ho consumeix, i ha dit que faria falta més talent, així com més dones enginyeres.