El Govern i ERC posen per a la imatge de l'acord de la nova d'operadora que ha de gestionar la xarxa de Rodalies, i ho fan hores abans que s'oficialitzi a la Comissió d'Infraestructures Generalitat-Estat que es reuneix aquest dijous. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, i la secretària general d'ERC, Elisenda Alamany, han comparegut a la seu del departament per anunciar que abans que acabi el desembre del 2025 es constituirà una empresa mixta, amb participació majoritària de la Generalitat, amb un consell paritari i una presidència nomenada pel Govern de Catalunya, que tindrà vot de qualitat, tal com recollia l'acord tancat entre republicans i socialistes. Amb tot, les decisions estratègiques s'hauran d'adoptar més majoria qualificada. "Era un acord entre partits i avui és un acord entre governs", ha reblat Alamany.
ERC ha volgut participar de la imatge de l'entesa per a la constitució de l'empresa mixta, atès que a la taula de la comissió mixta que avui es reuneix estaran només asseguts els representants del govern de la Generalitat i de l'Estat, és a dir, PSC i PSOE. El traspàs de Rodalies va ser una de les peces clau de l'acord que van tancar ERC i PSOE el novembre del 2023 per a la investidura de Pedro Sánchez i de l'agost passat per a la investidura de Salvador Illa. L'R1, la línia que presenta menys complexitat atès que no afecta el servei de Regionals, Llarga distància i mercaderies, és la primera que es traspassarà.
Estatuts: març
La primera quinzena de març s'haurà de tancar els estatuts de la nova empresa i, segons ha concretat Paneque, s'acordarà una "transició pautada" amb Renfe per mantenir els drets laborals i la permeabilitat del personal. La consellera, que ha insistit en la complexitat jurídica del procediment, ha detallat que hi ha d'haver un "pas previ per assegurar la continuïtat dels treballadors" amb una "filial per separar del grup Renfe la part que correspon Rodalies", la qual cosa obliga a un recorregut jurídic, que s'allargarà fins a finals d'any.
Això no obstant, la secretària general d'ERC ha volgut subratllar que abans que acabi l'any hi haurà una empresa mixta i caldrà dedicar els fons necessaris per garantir un servei de qualitat. "No estem parlant d'una filial. Estem parlant d'una empresa mixta on per primera vegada queda clar que Catalunya gestionarà la seva xarxa de Rodalies. Això és un pas històric i estic convençuda que el partit socialista complirà. Fa dècades que ERC defensa la gestió de Rodalies des de Catalunya", ha assegurat Alamany. També Paneque ha volgut subratllar la satisfacció del Govern per l'acord, ha coincidit amb Alamany que ha de "millorar la vida dels catalans", atès que la gestió des de la proximitat ha de permetre una millora del servei.
Comissió Bilateral d'Infraestructures
A la tarda, Paneque ha presidit la Comissió Bilateral d'Infraestructures Generalitat-Estat juntament amb el secretari d'Estat del Ministeri de Transports, José Antonio Santano, on s'ha acordat desplegar la constitució de la nova empresa Rodalies de Catalunya, que ha de gestionar el servei ferroviari. També s'ha abordat el traspàs de vies de la R1 entre Bifurcació Sagrera -que queda exclosa del traspàs perquè dona servei a altres infraestructures de competència estatal- i Maçanet-Massanes. La comissió ha acordat tancar en un termini de tres mesos l'inventari de les instal·lacions, béns i altres elements a traspassar, a més de la valoració econòmica dels costos vinculats al servei que es transferirà.
El passat gener, el Govern ja va demanar descatalogar aquest tram de l'R1 que s'usa de forma exclusiva per serveis ferroviaris de titularitat i competència exclusiva de Catalunya, amb origen i destinació dins del territori català. Per acabar de tancar l'acord, però, haurà de passar per la Comissió Bilateral i la de Traspassos, a més de rebre el vist i plau del Consell de Ministres.
Així mateix, s'ha abordat el pla de Rodalies per al període 2026-2030, que s'ha de validar el mes de juliol, que inclou una estació intermodal a Tarragona, millorar la capacitat i intermodalitat de l'estació de Martorell, duplicar la línia Montcada Bifurcació-Puigcerdà en el tram de Montcada a Parets -que, de fet, té ja les obres en marxa-, la viabilitat de la nova estació Torelló-La Garrotxa, la remodelació de l'estació de Vila-seca, de Martorell i de la platja de vies a l'Hospitalet de Llobregat i Sant Vicens de Calders. S'ha acordat igualment millores en infraestructures al Maresme, amb la pacificació de la N-II i la millora de la connectivitat de la C-32, amb una inversió de 384 milions.
Normalitat institucional
Amb aquesta reunió de la Comissió d'Infraestructures, segons ha volgut subratllar el secretari d'Estat tan bon punt ha començat la roda de premsa posterior, se segella la "normalitat institucional" entre la Generalitat i l'Estat. Dilluns de la setmana vinent es reunirà la Comissió Bilateral i la Comissió Mixta de Transferències.