El Govern s'ha compromès a destinar uns 8,8 milions d’euros a incrementar el nombre de places dels cursos de català arreu de Catalunya. L'Executiu de Salvador Illa té previst crear 30.000 noves places per aprendre català, que estaran coordinades pel Consorci per a la Normalització Lingüística, segons ha anunciat aquest dijous el conseller de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila. En una entrevista a TV3, el conseller ha assegurat que amb aquesta mesura “s’eixugaran” totes les llargues llistes d’espera per accedir als cursos per aprendre la llengua.

En concret, la major part de la dotació, uns 6,8 dels 8,8 milions, aniran destinats a "rellançar" el Consorci amb més pressupost i més personal, una intenció que Vila ja va expressar el desembre en una intervenció al ple del Parlament i que correspon al pacte d'investidura que els socialistes van signar amb Esquerra Republicana per investir Illa. El conseller va afirmar que calia millorar l’oferta de cursos i que aquests tinguessin uns horaris “més adaptats” a les necessitats de la població. Alhora, es destinarà una línia de subvencions als municipis, entitats i sindicats perquè facin cursos de català, que estarà dotada amb 1,5 milions. L'acord també preveu crear una nova aplicació d'autoaprenentatge de català amb intel·ligència artificial que estarà dotada amb 500.000 euros. 

La intenció amb la injecció de líquid és que el Consorci contracti més professors i ampliï la jornada dels que té perquè facin més classes. En concret, es passaran 131 professors a jornada completa, que podrien fer 1.128 cursos, i se'n contractaran 50 de nous que podran fer 500 cursos més. També es preveu la creació d'un nou certificat de nivell bàsic de català, l'A1, perquè segons el Departament de Drets Socials hi ha 50.000 persones que necessiten aquesta acreditació.

L'anunci arriba després del panorama preocupant que va mostrar aquest dimecres la darrera enquesta d'usos lingüístics de la població, corresponent a les dades del 2023, que assenyala que menys d'un terç de la ciutadania de Catalunya usa habitualment el català en el seu dia a dia. Només empren el català habitualment el 32,6%, la xifra més baixa dels darrers vint anys. Es tracta d'una caiguda de 3,4 punts percentuals des del 2018 i de 13,4 punts percentuals des del 2003. El 93,4% de la població de Catalunya de més de 15 anys entén el català i el 80% sap parlar-lo, si bé la xifra de persones que el saben escriure cau al 65,6%. Per contra, el coneixement, incloent-hi la parla i l'escriptura, del castellà se situa gairebé al 100%, el que es coneix com a tendència a la universalitat.

El Pacte Nacional per la Llengua està "molt avançat"

Sobre el Pacte Nacional per la Llengua, que és un altre dels punts de l’acord d’investidura entre PSC i ERC, el titular de Política Lingüística ha expressat que ja hi ha un text “molt avançat” i que el seu objectiu és que les mesures d’aquest document siguin acordades “col·lectivament” pels partits que hi van donar suport i també per les “grans entitats” de Catalunya. Vila ha negat que aquest text “estigui encallat”, i ha dit que el Departament fins ara estava centrat en altres qüestions, com la presentació de l’enquesta d’usos lingüístics. Finalment, s’ha referit a la reunió d’aquest dijous entre el president Illa i el president del Consell Europeu, António Costa, on està previst que s’abordi l’oficialitat del català a la UE: el conseller ha dit que s’està “avançant” en aquesta qüestió, però que  “depèn de tots els estats membres”. “En una reunió amb un sol representant no es podrà aconseguir que això canviï d’un dia per l’altre”, ha resolt.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!