Després de mesos de negociacions, el govern espanyol ha aprovat la modificació legal, via decret, que permetrà a la Generalitat fer-se càrrec de les obres de la carretera B-40 o Quart Cinturó, tal com recull el BOE publicat aquest dijous. El Govern i el PSC van pactar la construcció d'aquesta carretera el febrer d'aquest 2023 a canvi que els socialistes donessin el seu suport als pressupostos de la Generalitat, ja que inicialment l'Executiu de Pere Aragonès rebutjava aquesta infraestructura, sovint reclamada pels alcaldes socialistes de Sabadell i Terrassa. Segons l'acord de pressupostos, el conveni de la B-40 s'hauria d'haver segellat abans del 31 de març, però s'ha anat endarrerint, per desacords entre les administracions, sumats als canvis al capdavant del ministeri de Transports. Concretament, el BOE recull que el Govern podrà "licitar, contractar efectuar el seguiment i supervisar" les obres de la B-40, també coneguda com a Ronda Nord i preveu que en el marc del futur conveni es pugui fer un “desemborsament anticipat de les aportacions a la Generalitat” a través dels pressupostos generals de l'Estat. 

El Govern podrà fer les expropiacions necessàries pel projecte 

La modificació legal, aprovada per decret en l'últim Consell de Ministres de l'any permet que ministeri i conselleria signin el conveni per la carretera, tot i que des del Departament esperen una nova proposta i descarten que es pugui firmar abans del 31 de desembre. La idea de totes dues parts, segons recull l'ACN, és que el conveni s'aprovi tant al Consell de Ministres com al consell Executiu. Amb tot, aquest canvi legislatiu fa referència a "agilitzar la licitació i execució de determinades infraestructures viàries a Catalunya", i per tant va més enllà de la Ronda Nord, ja que també afecta a les obres per al carril bus a l'entrada de Barcelona per la B-23 i altres obres de millora d'aquesta mateixa carretera en el tram entre Barcelona i Sant Feliu del Llobregat. Ara, el Govern podrà també fer les expropiacions necessàries per executar les obres, però el govern espanyol haurà d'aprovar abans els estudis i projectes. 

En les últimes setmanes, el PSC havia insistit al Govern que si no es complien els acords dels pressupostos pel 2023, que incloïen entre d'altres infrastructures la construcció de la B-40 o el Hard Rock, els socialistes no negociarien els comptes de la Generalitat per l'any vinent. Ara, amb aquest canvi legislatiu aprovat pel govern espanyol, s'aplana el camí per signar el conveni d'aquesta carretera, que segons han deixat clar des de la Generalitat en reiterades ocasions, no serà una via d'alta capacitat, visió que xoca amb la del PSC. La construcció d'aquesta via va ser un dels esculls fins a darrer moment entre Esquerra i el PSC per signar un pacte pels pressupostos, ja que els republicans sempre s'havien oposat a la seva construcció. Sense anar més lluny, qui en aquell moment era conseller de Territori, Juli Férnandez, l'havia rebutjat sent ell mateix alcalde de Sabadell. Finalment, però, Aragonès es va empassar aquest gripau i dies després se signava l'acord de pressupostos entre el Govern i el PSC. Després que el decret hagi estat publicat al BOE, la portaveu del PSC, Alícia Romero, s'ha mostrat confiada que el conveni se signarà en els pròxims dies. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!