El projecte d'ampliació de l'aeroport del Prat quedarà definitivament ajornat, sense nova data de reinici, aquest dimarts. Segons han confirmat a ElNacional.cat fonts del govern espanyol, el Consell de Ministres té pensat aprovar demà el nou Document de Regulació Aeroportuària (DORA), el pla quinquennal que estableix les inversions que es faran als aeroports espanyols. Després de trencar-se fa tres setmanes les negociacions, La Moncloa no estirarà els terminis i l'aprovarà sense els 1.700 milions d'euros previstos inicialment per a ampliar la tercera pista de l'aeroport barceloní.
El 2 d'agost, la ministra Raquel Sánchez i el vicepresident Jordi Puigneró van segellar un acord verbal per a incloure l'ampliació de l'aeroport del Prat en el pròxim DORA, que s'havia d'aprovar abans d'acabar el mes de setembre. No obstant això, el projecte va posar damunt la taula les discrepàncies existents dins dels dos governs, el català i l'espanyol. I el 8 de setembre passat, la ministra de Transports va comparéixer per a anunciar unilateralment la suspensió del projecte d'inversió de 1.700 milions d'euros, deixant només les inversions en alta velocitat per a Reus i Girona. La Generalitat, amb el president Pere Aragonès al capdavant, va denunciar el "xantatge" de l'Estat per a imposar el seu propi projecte.
La realitat és que hi havia discrepàncies dins del Govern de la Generalitat, especialment per l'aspecte mediambiental i la seva afectació sobre l'espai natural protegit de La Ricarda. Mentre ERC hi posava especial èmfasi, des de Junts per Catalunya ho fiaven a les negociacions posteriors. De fet, alguns càrrecs republicans --no consellers-- van assistir a la manifestació contra el projecte d'ampliació del passat 19 de setembre a Barcelona.
Però les discrepàncies no són gaire diferents a les que hi havia entre els mateixos socis del govern espanyol, fins i tot amb posicions més contrastades. Mentre el PSOE feia bandera d'aquest projecte, amb la ministra --i exalcaldessa de Gavà-- Raquel Sánchez al capdavant, la part d'Unidas Podemos es manifestava contra qualsevol projecte d'ampliació. La mateixa vicepresidenta segona Yolanda Díaz va visitar l'espai de La Ricarda per a escenificar aquest rebuig.
En compareixença al Congrés fa dues setmanes, Raquel Sánchez ja va donar per passada aquesta pantalla i va assegurar que el projecte quedava "aparcat fins que s'obri una nova finestra regulatòria". La ministra espanyola va advertir, no obstant, que la previsió per a l’aeroport del Prat és de “saturació imminent”, fet que feia més necessària l’ampliació. També va incidir en les conseqüències positives, com la creació de 350.000 llocs de treball o una “influència” del 9% en el PIB. “Lamento com a ministra i com a catalana aquesta situació, però no imposarem un projecte d’aquesta mena”, va concloure.
Manifestació a Barcelona
Ara fa una setmana, milers de persones --més de 10.000 persones segons la Guàrdia Urbana i 90.000 segons l'organització-- van manifestar-se a Barcelona justament per a demanar la paralització definitiva de l'ampliació de l'aeroport del Prat sota el lema "Pel clima, la salut i la vida". El clam ecologista va prendre el carrer Tarragona de Barcelona per reclamar també la defensa del patrimoni natural de tot el país. La convocatòria va comptar amb el suport d'ERC, la CUP i els comuns, tot i que l'alcaldessa Ada Colau se'n va despenjar a última hora.