El govern espanyol té molts temes pendents de resoldre en plena pandèmia per la Covid: l'obligatorietat o no de la mascareta en llocs, fins ara, impossibles d'imaginar, la falta de vacunes, la seguretat o no de la vacuna AstraZeneca... Davant d'aquestes crisis obertes, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha decidit treure pit sobre un fet que, segons asseguren, sí que funciona bé a Espanya: l'AVE.
Aquest dijous al matí, el ministeri que dirigeix José Luis Ábalos ha fet una piulada en què ha presumit de la xarxa d'alta velocitat espanyola; la segona més llarga del món després de la Xina. Segons el ministeri, la xarxa espanyola suma 3.621 km i té més de 50 estacions.
Aquest missatge no ha fet gaire gràcia al diputat al Congrés d'EH Bildu, Jon Iñarritu, que s'ha afanyat a recordar al govern espanyol que tots aquests èxits de l'AVE són "a causa de tenir la xarxa de rodalies feta un desastre".
La piulada d'Iñarritu no ha tardat a generar un gran nombre de respostes de tuitaires que li donen la raó i afegeixen que "mig Espanya no té tren" o bé es pregunten "quants ciutadans fan realment ús del servei d'alta velocitat".
L'arribada de l'AVLO
Precisament la setmana passada, Renfe va presentar el servei AVLO, el també conegut com a AVE low cost. Renfe va calcular que l'ocupació dels trens AVLO ha de ser d'almenys el 80% perquè el servei sigui rendible un cop comenci a operar. Així ho va explicar el director de nous serveis d'alta velocitat de Renfe, Félix Martín, durant el primer viatge de proves en trens AVLO que va transportar passatgers entre Madrid i Barcelona.
Segons el directiu, els efectes de la pandèmia encara són una incògnita —el primer viatge està previst per al 23 de juny—, però es mostra optimista pel que fa a la demanda. Segons Renfe, l'AVE low cost ja ha venut més de 200.000 bitllets des del mes de gener, una dada que, segons Martín, fa preveure un llançament "molt potent" del servei.