El govern espanyol té molts temes pendents de resoldre en plena pandèmia per la Covid: l'obligatorietat o no de la mascareta en llocs, fins ara, impossibles d'imaginar, la falta de vacunes, la seguretat o no de la vacuna AstraZeneca... Davant d'aquestes crisis obertes, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha decidit treure pit sobre un fet que, segons asseguren, sí que funciona bé a Espanya: l'AVE.

TUIT Inarritu trenes cercanias ave

Aquest dijous al matí, el ministeri que dirigeix José Luis Ábalos ha fet una piulada en què ha presumit de la xarxa d'alta velocitat espanyola; la segona més llarga del món després de la Xina. Segons el ministeri, la xarxa espanyola suma 3.621 km i té més de 50 estacions. 

Aquest missatge no ha fet gaire gràcia al diputat al Congrés d'EH Bildu, Jon Iñarritu, que s'ha afanyat a recordar al govern espanyol que tots aquests èxits de l'AVE són "a causa de tenir la xarxa de rodalies feta un desastre".

La piulada d'Iñarritu no ha tardat a generar un gran nombre de respostes de tuitaires que li donen la raó i afegeixen que "mig Espanya no té tren" o bé es pregunten "quants ciutadans fan realment ús del servei d'alta velocitat".

L'arribada de l'AVLO

Precisament la setmana passada, Renfe va presentar el servei AVLO, el també conegut com a AVE low cost. Renfe va calcular que l'ocupació dels trens AVLO ha de ser d'almenys el 80% perquè el servei sigui rendible un cop comenci a operar. Així ho va explicar el director de nous serveis d'alta velocitat de Renfe, Félix Martín, durant el primer viatge de proves en trens AVLO que va transportar passatgers entre Madrid i Barcelona.

Tren Avlo Barcelona Madrid Efe

El tren AVLO que va fer el trajecte Barcelona - Madrid / EFE

Segons el directiu, els efectes de la pandèmia encara són una incògnita —el primer viatge està previst per al 23 de juny—, però es mostra optimista pel que fa a la demanda. Segons Renfe, l'AVE low cost ja ha venut més de 200.000 bitllets des del mes de gener, una dada que, segons Martín, fa preveure un llançament "molt potent" del servei.

 

Foto principal: Un tren AVE aturat a l'estació de Sants de Barcelona