Aquest cap de setmana es van fer públiques les dades d'execució pressupostària de l'Estat a les autonomies el 2024 amb l'informe de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat del primer semestre de l'any passat. I aquestes revelen que, de nou, Catalunya és l'autonomia amb menys execució pressupostaria estatal: només es van dur a terme un 20% de les inversions previstes. Tot i que aquestes xifres van provocar un gran enrenou, especialment entre els partits independentistes (Junts i ERC van posar el crit al cel), l'Executiu de Salvador Illa ha evitat de ple entrar en polèmiques amb el govern espanyol i reclamar-li més inversions. Així, la consellera i portaveu del Govern, ha assegurat que, si bé són dades que "s'han de millorar", ha rebutjat entrar en termes catastrofistes. Així, per exemple, ha destacat que "les dades en valor absolut del nivell inversor del Ministeri de Transports a Catalunya és una xifra important, i elevada comparada amb les dels últims anys”. 

Paneque ha plantejat que s'han de millorar aquestes xifres, segons les quals Catalunya està a la cua de tot l'estat amb una execució de només el 20% durant el primer semestre de l'any passat. Però no només per simplement, fer créixer aquest percentatge, sinó perquè els ciutadans puguin veure com aquests milions d'euros planificats es tradueixen en la realitat i el seu dia a dia. Ha utilitzat el cas les obres a la xarxa de Rodalies, que ella domina com a consellera del ram, com a exemple. “Si expliquem que hem de fer inversions perquè Rodalies funcioni de manera optima a Catalunya, ho hem de fer més enllà dels percentatges. I el Govern està treballant per accelerar i agilitzar les inversions a Catalunya, perquè la ciutadania pugui palpar els recursos, que no sigui de manera abstracta”, ha afegit Paneque en roda de premsa. 

Crítiques dels partits

Aquest cap de setmana, davant la publicació de les dades, Carles Puigdemont va carregar contra el govern espanyol pels incompliments amb Catalunya en els pressupostos generals de l'Estat. "Ho fan amb Catalunya, on ens roben les inversions" i va ironitzar que el mateix succeeix amb Madrid "però en aquest cas per gastar-s’hi més diners dels aprovats inicialment". La Comunitat de Madrid se situa en tercera posició en execució pressupostària per darrere de les Balears i La Rioja, amb un 57%. Des d'ERC, Oriol Junqueras i la secretaria general del partit, Elisenda Alamany, també van denunciar aquestes pobres dades en un acte dissabte: el president dels republicans va assegurar que el seu partit és qui marca "l'ambició nacional de Catalunya" davant aquells que creuen que el país no es mereix bones infraestructures i Alamany va reclamar al Govern de la Generalitat i al seu president, Salvador Illa, que triés Catalunya per davant dels seus "col·legues" del PSOE a Madrid. Aquest dimarts, però, la portaveu de l'Executiu català ha evitat criticar al govern espanyol. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!