El Govern intenta preservar el president de la Generalitat, Salvador Illa, de la imatge de caos que els darrers dies ha patit Rodalies, i evita concretar si sortirà a donar explicacions sobre el daltabaix que ha viscut aquest servei, tal com li reclama Junts. No només això, davant la pretensió del partit de Carles Puigdemont de forçar una compareixença del president al Parlament, la consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, no ha dubtat a assenyalar aquesta formació com a responsable de la situació. "Sorprèn que alguns que han liderat els últims anys el govern de Catalunya i podien haver liderat aquesta qüestió, ara els entri tanta pressa", ha retret la consellera, que ha assenyalat que des del 2010 la Generalitat tenia la titularitat del servei i no s'han fet les "inversions que tocaven".
Paneque ha insistit que ella mateixa ha sol·licitat comparèixer al Parlament per detallar les reunions i els acords tancats els darrers dies per fer front a la crisi del servei ferroviari, que aquesta compareixença es farà dimecres de la setmana vinent i que hi ha també la petició d'un ple monogràfic. Però ha evitat concretar quina serà la resposta del president, malgrat les nombroses qüestions al respecte que se li han plantejat durant la roda de premsa posterior a la reunió del Consell Executiu. "El Govern amb el president Illa al capdavant sempre està a disposició de les peticions que ens fan els grups", s'ha limitat a assegurar. Això no evitarà, però, que la crisi de les Rodalies aparegui aquest dimecres a la sessió de control al Govern i obligui Illa a donar explicacions.
Falta d'inversió
En ser interrogada sobre si dels retrets que ha dirigit a Junts s'ha de desprendre que la responsabilitat dels greus dèficits del servei és per la gestió dels governs de la Generalitat i no per falta d'inversions de l'Estat, la consellera ha admès que també els governs d'Espanya eren responsables de fer aquestes inversions i durant molts anys van optar per dedicar els recursos a l'alta velocitat i "han oblidat les Rodalies".
També aquí, però, ha introduït matisos. Ha apartat els incompliments del govern de José Luis Rodríguez Zapatero amb relació al Pla quinquennal per millorar el servei aprovat amb el tripartit de Pasqual Maragall, i ha concentrat les seves crítiques en els governs del PP, durant els quals ha assegurat que "els recursos de Rodalies van ser mínims, paupèrrims". En canvi, segons la consellera, "des del 2019, amb Pedro Sánchez, aquesta situació es reverteix". Segons ha detallat, si el 2015 la inversió a tot Espanya del servei de rodalies estava al voltant dels 250 milions, ara se situa entre els 2.500 i els 3.000 milions, dels quals 500 van al servei de Rodalies de Catalunya.
Multiplicació d'inversions
De fet, és precisament aquesta multiplicació de les inversions el que provoca, segons ha explicat, que hi hagi obres de manera simultània en diferents punts que provoquen incidències en el servei. Paneque s'ha preocupat de marcar diferències entre les responsabilitats de Junts i les del govern d'ERC, i ha subratllat que "fa dos anys, la consellera Esther Capella va començar a actuar en la millora de les infraestructures i va negociar un pla de Rodalies que millorés aquestes infraestructures". Paneque ha insistit que el servei de Rodalies està preparat per a un país de sis milions, quan ara supera els vuit milions.
La consellera, tot i que ha assegurat que hi ha hagut explicacions cada dia sobre la situació del servei, ha admès la possibilitat de millorar "de manera notable" la informació als usuaris sobre les incidències al servei. En tot cas, ha recordat que les obres per millorar el servei s'allargaran durant dos anys.