El Govern de Salvador Illa ha començat el curs entomant una de les patates calentes de l'executiu com és l'ampliació de l'aeroport de Barcelona. Les declaracions del president assenyalant com a prioritari el desbloqueig de l'ampliació i reclamant una proposta de la comissió tècnica en un termini de tres mesos, ha disparat les alarmes d'ERC i comuns que no han dubtat a assenyalar les "línies vermelles" sobre aquest tema, incloses en el pacte pel qual van votar a favor de la investidura del candidat del PSC. La portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha assegurat que la proposta no contradiu el pacte tancat amb aquestes formacions, però ha evitat concretar quins projectes d'ampliació s'aportaran a la comissió tècnica per al seu estudi o si se'n descartarà algun. Segons la consellera, el Govern no té cap posició fixada i espera conèixer les conclusions de la comissió.
El Consell Executiu ha ratificat l'anunci del president amb l'aprovació d'un acord aquest dimarts en què s'assenyala la necessitat de prendre decisions entorn de la competitivitat de la infraestructura "tant amb relació a la seva capacitat, com amb la seva governança" i sol·licita al ministeri la convocatòria de la comissió tècnica per a la millora de l'aeroport durant el mes de setembre.
Aquest projecte s'ha convertit en una de les principals reivindicacions dels darrers anys des del món empresarial i econòmic de Catalunya, i precisament, Illa va avançar el seu anunci dilluns en una intervenció davant de la junta de la patronal Foment del Treball, abans de fer pública la proposta en una entrevista a TV3. Això no obstant, el projecte desperta intensos recels entre els socis d'investidura, que s'han afanyat a advertir l'executiu sobre els termes de l'acord que van tancar, especialment després que una primera nota de premsa del Consell Executiu, atribuïda a un error i que ha estat retirada, s'apostava per incrementar la capacitat actual de l'aeroport amb "l'allargament de la pista al mar per satisfer la demanda de vols intercontinentals, amb una longitud que vindria determinada per criteris tècnics i ambientals".
Sense concretar
Paneque ha insistit que l'objectiu és "desbloquejar la comissió tècnica per veure quines possibilitats hi ha per millorar aquesta infraestructura", amb un estudi que s'hauria de concretar en un termini de tres o quatre mesos, atès que "l'aeroport es troba al límit de la seva capacitat". "En cap cas entra en contradicció amb cap dels acords subscrits amb ERC ni els comuns", ha assegurat la portaveu, que és també consellera de Política Territorial.
Això no obstant, la consellera ha evitat concretar quines propostes es posaran damunt la taula de la comissió tècnica, o si se'n descartarà alguna en funció de les exigències dels socis d'investidura. Ha assegurat que a "la comissió se li demana un estudi tècnic de valoració i comparació dels diferents projectes" i que se li plantejaran els estudis de la pròpia conselleria i els que s'aportin des del ministeri, així com els que han fet arribar diferents entitats.
Davant les reiterades preguntes al respecte, Paneque ha assegurat que "no hi ha cap posició fixa per part del Govern" i que el que s'ha aprovat ara és "un reinici, un desencallar aquesta comissió tècnica, que ha d'emetre un informe que aquest sí, ens ha d'ajudar a prendre una decisió sobre l'aeroport".