El Govern ha aprovat aquest dimarts un Pla d'acció per combatre la pressió estètica i "donar una resposta política a la violència dels cànons estètics que produeixen i perpetuen els estereotips i les discriminacions de gènere i racials". Dins d'aquest pla, avui mateix la conselleria d'Igualtat i Feminismes ha iniciat una investigació contra una cadena multinacional de moda que opera a Catalunya i que només ven les talles més petites, S i XS. La investigació s'inicia arran d'una denúncia, i l'objectiu és determinar si hi ha discriminació per aparença física.
La consellera d'Igualtat, Tània Verge, ha explicat que com a resultat de la investigació es podria imposar sancions a aquesta cadena, de la qual ha assegurat que no es revelaria el nom perquè com qualsevol altre expedient hi ha d'haver confidencialitat respecte aquestes actuacions. Segons la informació de la denúncia facilitada pel departament, la roba que s'ofereix en aquestes botigues és només per a dones amb complexió de nenes, tot i que no es tracta de peces destinades al públic infantil, atès que "incitaria a una sexualització del cos (cotilles, escots, tops per sota el pit, pantaló curt a l'alçada de les natges)".
La investigació busca determinar si aquesta empresa incorre en discriminació per aparença física, atès que exclou les persones que fan servir talles mitjanes o grans. Segons el departament, els documents de la investigació ofereixen indicis que "els fets denunciats podrien contravenir el dret a la igualtat de tracte i a la no-discriminació i atemptar contra la dignitat de les persones i contra el lliure desenvolupament i la lliure expressió, sense cap mena de discriminació, de la pròpia personalitat i de les capacitats personals, que garanteix la Llei d'Igualtat de Tracte i no-Discriminació".
Control de talles
D'altra banda i amb caràcter més general, a petició del departament, l'Agència Catalana de Consum investigarà com s'aplica la regulació europea de talles a les botigues de moda, que imposa sempre la mateixa mida a les talles M o L en les peces que estiguin etiquetades amb el distintiu EUR. "No podem seguir acceptant com a normals aquests cànons de bellesa que ens imposa el patriarcat", ha retret la consellera.
El Pla aprovat pel Govern té com a objectiu combatre la pressió estètica, que considera com una forma de violència contra les dones, "que té per objectiu disciplinar-les", imposant què menjar, com vestir i com evitar que el rostre i el cos expressin l'edat que tenen.
La consellera ha exposat al llarg de la roda de premsa dades sobre l'efecte d'aquesta pressió i l'angoixa que provoca per l'aparença física o l'envelliment. Segons dades del 2020 de l'Associació contra l'Anorèxia i la Bulímia de Catalunya, el 47% de les noies entre 12 i 16 anys es volen aprimar i el 41% ha fet alguna vegada dieta. El departament denuncia que la pressió estètica es dona en moltes situacions quotidianes, des dels cossos perfectes que apareixen a la televisió, el cinema i la publicitat, fins a la falta de talles per sobre de la 40 o la 42, o les apel·lacions a l'operació biquini.
El Pla d'Acció que impulsa la conselleria inclou continguts educatius sobre pressió estètica i els seus efectes a escoles i instituts, una campanya de sensibilització, i acords sectorials amb el món de la publicitat i la moda.