Javier Lambán està neguitós. D'aquí tot just cinc mesos se celebren les eleccions autonòmiques a moltes regions espanyoles, entre les quals l'Aragó, i tots els polítics volen treure pit de la seva gestió i també desmarcar-se de la resta de partits. I, fins i tot a vegades, del seu mateix partit, com és el cas de Lambán, que en les últimes setmanes no ha parat de fer declaracions contra Sánchez, tot i que després les intentin matisar arran de les reformes dels delictes de sedició i malversació, que molts votants del PSOE no aproven i que l'oposició aprofitarà per intentar que molts barons dels territoris més crítics perdin la presidència. Ara, ha tornat a desbarrar contra el govern de Pedro Sánchez, al qual acusa de fer "xantatge" a les autonomies pel preu del transport públic.
Què ha passat, però? Aquest dimarts, Pedro Sánchez compareixia per fer balanç de l'any i explicar el nou paquet de mesures contra la inflació. En aquest sentit, una de les iniciatives que cridaven més l'atenció per l'efecte directe que té sobre l'economia de moltes persones és el descompte del transport públic, i ahir, el president del govern espanyol va confirmar que mantindran el 30% de rebaixa, sempre que les autonomies i les autoritats municipals es comprometin a aplicar el 20% restant. A Barcelona, abans que Sánchez fes l'anunci ja s'havia confirmat que hi hauria aquest 20% de rebaixa, que ara s'amplia al 50%. Però a l'Aragó aquesta, en principi, bona notícia no s'ha vist amb tanta alegria: acusen al govern espanyol de fer xantatge a les autonomies, ja que els obliguen a aportar fons dels seus pressupostos per finançar una part d'aquests abonaments.
Crítiques per la gestió i els temps
Concretament, ha estat el conseller aragonès de Vertebració del Territori, Mobilitat i Habitatge, José Luis Soro, que ha lamentat la "improvisació amb què es treballa", tenint en compte que la decisió no s'ha comunicat fins al 27 de desembre, pocs dies abans que s'acabi el descompte. Això ha molestat a molts usuaris, que van optar per comprar altres títols de transport que els hi sortien més econòmics, ja que s'havia anunciat que els comprats durant el 2022 a Barcelona caducarien el 15 de gener del 2023, cosa que ara ja no és així i es podran utilitzar durant tot l'any. "Ens posen en una situació molt complicada, ens obliguen a prendre decisions de manera precipitada i sense tenir en compte la realitat del servei del transport", ha lamentat el conseller, tot recordant que els pressupostos de l'Aragó no contemplen una partida específica per aquest cost extra. Així, les crítiques del govern de Lambán ja van més enllà de la relació entre Sánchez i l'independentisme i afecten també la seva gestió.