El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha anunciat aquest dilluns que el Govern proposarà un acord de cooperació amb l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), que organitza les proves PISA, per "comptar amb els millors experts" i aconseguir millorar els resultats educatius. Durant una visita a l'escola Salvador Dalí de Figueres amb motiu de l'inici de curs, Illa ha dit que, per fer-ho, comptaran amb la comunitat educativa i que l'objectiu és assolir "l'excel·lència" i una educació "equitativa". El president ha admès que no serà un procés "immeditat" i que no es podrà fer ni "en un mes o un any"; però ha assegurat que no té "cap dubte" que "comptant amb tothom" s'aconseguirà en "un futur proper".
El aquest sentit, el president ha destacat com a grans novetats del curs la prohibició de fer servir els dispositius mòbils i els programes específics de matemàtiques, comprensió lectora i anglès. Mesures, ha recalcat, "preparades" per l'anterior govern i que l'actual s'ha fet seves. Tot plegat, ha dit, amb l'objectiu que persegueix l'executiu de "millorar l'educació".
Per fer-ho, Illa ha anunciat que aquest dimarts al Consell Executiu, la consellera d'Educació, Esther Niubó, proposarà fer un acord de col·laboració amb l'OCDE, que organitza i gestiona les proves PISA i aglutina més de 30 països. "Serà un acord per comptar amb els millors experts, amb les millors pràctiques d'arreu d'aquests països en matèria educativa i per treballar-les conjuntament amb els alumnes, amb els docents, amb la comunitat educativa i veure com podem millorar l'educació a Catalunya", ha afirmat. "Aquest és el nostre objectiu, l'excel·lència a l'educació a Catalunya, la millor educació possible, una educació de qualitat i equitativa, que ofereixi a tots els nois i noies de Catalunya les millors oportunitats per aprendre", ha afegit. Illa, però, ha admès que no serà una tasca senzilla ni "immediata": "És una tasca de recorregut més llarg". "Però que no tinc cap dubte que comptant amb tothom, aprenent de les nostres millors experiències i mirant i assessorant-nos i en el marc d'aquesta col·laboració podrem recuperar l'excel·lència educativa en un horitzó proper", ha insistit.
Els mals resultats de PISA, segons Niubó
En una entrevista al diari Ara, la consellera deia fa poc més d'una setmana, que atribuïa els mals resultats a l’últim informe PISA a molts elements, com ara els canvis en la societat i en la composició social de les aules, que “han afectat el professorat”, però també al fet que “moltes vegades els canvis s’han fet amb certa improvisació i ha fet la sensació que s’actuava en contra de la comunitat educativa”. “Això ho hem de capgirar i tenim molt marge de millora amb mesures concretes”, va indicar.
El passat 3 de juny es va publicar el tercer volum dels resultats de PISA 2022 del qual es desprenia que els estudiants catalans se situen per sota de la mitjana espanyola, i també de la de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), en pensament creatiu. En concret, els alumnes catalans de 15 anys obtenien una puntuació de 32,2, quan la mitjana espanyola és de 32,8 i la de l'OCDE 32,7. Per al conjunt de la Unió Europea aquesta xifra baixava al 32,1, lleugerament per sota dels alumnes catalans. Destacavenels resultats de Madrid (34,8) i Castella i Lleó (34,6), mentre que a la cua hi havia Melilla i Ceuta (26,1 tots dos). Amb la puntuació de 32,8, Espanya se situava per davant de països com Alemanya, França, Països Baixos o Itàlia.
A principis del passat mes de desembre va començar tota la polèmica al voltant dels mals resultats, ja que es va fer públic que Catalunya naufragava amb resultats molt preocupants, en els tres àmbits d'avaluació. L'informe destapava que en competència matemàtica Catalunya havia obtingut 469 punts—21 menys respecte les últimes proves, fetes el 2018—. La dada ja se situava com la més baixa des del 2006. Pel que fa a la competència científica, va obtenir 477 punts, 12 menys que el 2018, i la pitjor dada des del 2003. Per últim, en comprensió lectora també va registrar el pitjor nivell de lectura des de 2006, amb 462 punts, 22 menys que el 2018, i situant-se a les últimes posicions de l'Estat només per davant d'Andalusia, amb 461, Melilla, amb 405 i Ceuta, amb 404.