El Govern de la Generalitat ha aconseguit tancar aquest dimecres un acord per als pressupostos del 2023 amb el PSC. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el cap de l'oposició, Salvador Illa,han signat l'acord al Palau de la Generalitat pocs minuts abans de les cinc de la tarda. L'entesa s'ha fet pública després de setmanes de negociacions, que s'han intensificat en els darrers dies, després de la cessió d'ERC amb la demanda socialista de la B-40. Amb els 33 diputats dels d'Illa, Aragonès ja té la majoria absoluta per aprovar els comptes en un Consell Executiu extraordinari del Govern i portar-los al Parlament. La negociació d'aquesta setmana s'ha fet sota un secretisme pràcticament total, del qual han escapat pocs detalls. El que sí que han donat a conèixer totes dues parts han estat les reunions gairebé maratonianes (dilluns al matí i a la tarda, dimarts al migdia i contactes a la tarda) per intentar desencallar els comptes. 

🔴 Acord pels pressupostos de la Generalitat entre el Govern i PSC | DIRECTE

 

Què inclou l'acord?

El Govern i el PSC han arribat a un acord de pressupostos per al 2023, que consta de dos documents: un de 26 pàgines referit a les mesures estrictament pressupostàries i un altre de tres pàgines que recull els compromisos per impulsar "grans infraestructures de país" que els socialistes posaven com a condicions per pactar, com el projecte del Hard Rock al Camp de Tarragona, la construcció de la ronda Nord (B-40), la "modernització" de l'aeroport de Barcelona-El Prat o millores a Rodalies de Renfe.

 

Sobre la ronda Nord, que ha estat el gran escull les darreres setmanes durant la negociació, Govern i socialistes han acordat fer efectiu, dins del primer trimestre del 2023, amb el Ministeri de Transports, el conveni d'acord i finançament que garanteixi la redacció del projecte. Pel que fa al Hard Rock, el document apunta que durant el 2023 es completaran els processos relacionats amb l'inici del projecte del Consorci Recreatiu i Turístic de Salou i Vila-seca. Sobre l'aeroport, l'executiu i els socialistes han expressat que acordaran durant aquest any, amb el govern espanyol, una comissió tècnica que permeti abordar el nou model aeroportuari que necessita Catalunya per transformar l'aeroport. Finalment, es planteja un servei de Rodalies gestionat des de Catalunya, un canvi que implica acordar amb el govern espanyol el model de traspàs dels recursos econòmics que siguin necessaris per adequar la gestió dels serveis ferroviaris que siguin de competència del Govern de la Generalitat. 

 

La crònica de més de tres mesos de negociacions

Després del trencament del Govern el passat octubre, ERC va entomar la responsabilitat de negociar els comptes del 2023 amb la resta de grups del Parlament i rellevant així la feina que havia fet fins aleshores el conseller Jaume Giró. Però els primers contactes van ser breus i repartits en el calendari, sense presses. A més, inicialment, l'executiu de Pere Aragonès descartava el PSC com a soci prioritari i centrava la seva atenció en els de Jéssica Albiach i els de Borràs i Turull. Amb les setmanes es van anar accelerant els contactes, i va ser el 14 de desembre quan el Govern i els comuns van poder anunciar al Palau de la Generalitat un acord per aprovar els comptes. Però els 33 diputats dels republicans i els 8 dels liles eren insuficients: faltava reunir encara el suport d'almenys un dels principals grups de la cambra.

Amb el PSC ja immers en la negociació, la comunicació amb Junts es va refredar. L'entesa semblava imminent amb l'arribada de l'any nou, però passaven els dies i les relacions s'intoxicaven: mentre Salvador Illa reafirmava la seva exigència pels tres macroprojectes (la B-40, el Hard Rock i l'ampliació de l'aeroport), l'executiu intentava esquivar-los anunciant que ja hi havia acord en la resta de demandes dels socialistes. Sense la cessió de cap dels dos actors, la negociació semblava enquistar-se inevitablement. Fins que Aragonès va decidir empassar-se el gripau del Quart Cinturó durant el primer ple de l'any, assumir les contradiccions, i reblar la pressió sobre el cap de l'oposició perquè ja no tingués excuses. De fet, el PSC encara ha aconseguit dilatar les negociacions uns dies més, però amb aquest escull superat finalment s'ha pogut materialitzar l'entesa. Ara falta passar tot el tràmit parlamentari.