El Govern de la Generalitat ha refredat una promesa de la conselleria de Territori per al 2024: un bus exprés que ha d'unir Vilanova, Vilafranca i Igualada. L'executiu de Pere Aragonès va incloure en els pressupostos del 2023 una partida per tirar endavant una demanda històrica de la vegueria del Penedès, com és unir amb transport públic tres capitals comarcals que tenen una connectivitat deficient. El delegat del Govern al Penedès, David Alquézar, ha apuntat que la Secretaria de Mobilitat està treballant en una reforma “integral” de la xarxa de bus interurbà i ha garantit que des del Penedès s’està analitzant tota la mobilitat “en el sentit ampli de la vegueria”. Tot i això, l'executiu va prometre que, un cop s'acabessin les obres de la C-15 entre Vilafranca i Igualada, el servei de bus exprés es posaria en marxa. 

Ara, les obres ja han acabat i el Govern deixa per un altre moment el bus exprés entre les tres capitals penedesenques. “Volem veure el detall de l’ús del transport públic per a usos diversos, però també quines necessitats hi ha en transport escolar i vinculat a altres aspectes com la justícia”, ha precisat, tot afegint que la línia de bus exprés entre Vilanova, Vilafranca i Igualada es valorarà en el marc d’aquests estudis. D’aquesta manera, no es contempla la possibilitat que pugui posar-se en marxa aquest 2024.

Els ajuntaments exigeixen per unanimitat que compleixi amb el seu compromís

De fet, els ajuntaments de Vilanova i Igualada s'hi han revoltat. Els dos plens han aprovat dues mocions que instaven el Govern de la Generalitat a tirar endavant el desplegament del bus exprés, tal com va prometre. Concretament, el PSC a Igualada va presentar el passat dimecres 31 de gener una moció perquè l'executiu complís. La proposta va tirar endavant per unanimitat.  Per la seva banda, a Vilanova i la Geltrú, el govern municipal (PSC i comuns) va aconseguir tirar endavant per unanimitat una moció que anava en el mateix sentit. Per la seva banda, Vilafranca també té previst fer una moció en els pròxims dies per demanar a la Generalitat que tiri endavant el projecte. 

Les obres per millorar la C-15 i optimitzar la connectivitat entre les tres capitals del Penedès van acabar el passat desembre i ha tingut un cost de 81 milions d'euros. L'afectació ha consistit en la construcció d'un tercer carril, un separador central i un desdoblament d'un tram per facilitar els avançaments i la fluïdesa. Això permet que els busos hi puguin circular amb més facilitat, ja que Igualada no té connectivitat directa amb transport públic ni amb Vilafranca ni amb Vilanova, malgrat que estigui únicament a mitja hora amb cotxe de la capital de l'Alt Penedès. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!