El Departament de Territori i Sostenibilitat (TES) ha presentat un requeriment previ a l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) pel mal estat de la infraestructura per on es presten els serveis de Rodalies de Catalunya. Aquest requeriment és el pas previ a la interposició d'un recurs contenciós-administratiu davant de l'Audiència Nacional per inactivitat de l'administració. Adif haurà de donar ara compliment a la sol·licitud de la Generalitat perquè en cas contrari s'engegaria la via judicial. Segons un comunicat del departament, el Govern ha fet aquest pas perquè considera que "Adif ha incomplert les seves obligacions de mantenir la infraestructura ferroviària en les condicions necessàries per prestar els serveis".
Territori i Sostenibilitat afirma que "la manca de fiabilitat del servei de Rodalies i Regionals es deriva de les deficiències de la infraestructura ferroviària per la manca d'inversió per part d'Adif". En concret, segons el Govern, "dels 306 milions del Pla d'inversions pactat l'any 2013 que identificava les mancances de la xarxa i planificava les actuacions a dur a terme per a la seva correcció i les quantificava en termes econòmics i temporals (2014-2016) només un 4% de les actuacions es troba en servei; un 22% s'estan executant o ja estan contractades i, per tant, un 74% estan en fase de projecte o simplement pendents".
I és que la Llei del sector ferroviari determina que en cas d'accident, fallada tècnica o de qualsevol altra incidència que pertorbi significativament el trànsit ferroviari, Adif ha d'adoptar totes les mesures necessàries per restablir la situació de normalitat tan aviat com sigui possible.
Expedient informatiu a Renfe per la vaga
El Departament també ha obert un expedient informatiu a Renfe per l'alteració del servei de Rodalies els dies 10 i 12 de juny, dos dies en què hi va haver vaga del sindicat de maquinistes SEMAF. Segons la informació recopilada pel Departament, "el funcionament del servei es va veure greument afectat".
Amb aquest expedient informatiu el Departament de TES "vol conèixer tant les circumstàncies concretes de la prestació del servei (freqüències i horaris) com les mesures adoptades per l'empresa per restablir la normalitat o minorar l'impacte de les alteracions en els usuaris i les mesures alternatives adoptades per atendre els desplaçaments interromputs o no realitzats". A més, vol saber "les actuacions informatives o de comunicació que va realitzar Renfe als viatgers sobre les alteracions del servei i les afectacions al seu normal funcionament".
En unes declaracions aquest dijous a la tarda als mitjans de comunicació, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha denunciat que l’Adif “està sotmetent les línies ferroviàries catalanes a un nivell altíssim de desinversió”. “És impossible que la Generalitat pugui operar uns trens sobre una infraestructura impossible”, ha sentenciat. “Demanem l’empara judicial perquè els compromisos que ha adquirit l’Adif es compleixin no només davant de Renfe i la Generalitat de Catalunya sinó, sobretot, davant dels ciutadans de Catalunya”, ha conclòs.
El conseller Rull ha explicat que s’ha posat en contacte amb els presidents de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques, amb la Federació de Municipis de Catalunya, amb l’Ajuntament de Barcelona i altres consistoris per explicar la iniciativa de la Generalitat i posar-se a la seva disposició perquè es puguin sumar a la iniciativa de la Generalitat o perquè presentin altres requeriments. “Necessitem un front comú de totes les institucions catalanes en defensa dels usuaris que en aquests moments pateixen un sistema de Rodalies impropi del segle XXI. No ens quedarem de braços plegats. Usarem totes les vies al nostre abast per garantir un bon servei”, ha apuntat el conseller.