El Govern i el Ministeri de Transports ultimen un acord per desencallar la Ronda Nord de la B-40. Així s’han expressat aquest dijous les dues parts després d’una reunió que ha durat gairebé dues hores. Segons ha explicat la secretària general de Presidència, Núria Cuenca, queden “serrells tècnics i jurídics” pendents per arribar a un acord definitiu. De la mateixa manera s’ha expressat el secretari d’Estat de Transports, David Lucas, que ha dit que encara no hi ha “ple enteniment” però que tot es deu a qüestions tècniques i jurídiques.
Fonts del Ministeri de Transports i de la delegació catalana també han manifestat que l’acord definitiu encara no ha arribat per petits aspectes que cal pinzellar, però que la voluntat d’acord és clara a les dues bandes. De la mateixa manera, des del Govern esperen que durant els propers dies pugui aclarir-se tot i anunciar l’acord definitiu sense necessitat de tornar a fer un viatge a Madrid. Les dues trobades que s’han fet fins ara han tingut lloc al Ministeri de Transports.
Aquest dijous era la segona vegada que les dues parts es reunien per desencallar la Ronda Nord de la B-40. La primera trobada es va produir fa exactament 10 dies, el 17 d’abril. En la reunió d’aquest dijous, els assistents de la delegació catalana han estat la secretària general de la Presidència, Núria Cuenca; el secretari general de Territori, Joan Jaume, i el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas. Els representants del govern espanyol han estat el secretari d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, David Lucas, i el secretari general d'Infraestructures, Xavier Flores.
Cal recordar que, inicialment, el termini que s’havia fixat per tancar el pacte va acabar el 31 de març. Entre les qüestions que fins ara han bloquejat l'acord hi havia el finançament, ja que la primera opció del govern espanyol és finançar l'obra amb la disposició addicional tercera de l'Estatut d'Autonomia, proposta que la Generalitat rebutja. De totes maneres, després de la darrera reunió el Ministeri de Transports es va obrir a finançar les obres "al marge" de la disposició addicional tercera, és a dir, amb una "altra fórmula" de finançament.
Una petició del PSC
Tampoc hi ha acord en el traçat, i mentre que el govern català vol limitar la infraestructura al tram pactat entre Sabadell, Terrassa i Castellar del Vallès, l'executiu espanyol vol obrir la porta a continuar ampliant la B-40. Tot aquest entramat es deu, al cap i a la fi, al pacte de pressupostos de la Generalitat entre el PSC i ERC. El quart cinturó és una demanda històrica dels socialistes catalans, però els republicans no han volgut mai aquest projecte, i van haver de pactar els comptes amb la formació de Salvador Illa amb el nas arrufat.
Fins el moment anterior a celebrar-se les reunions entre la Generalitat i l’Estat, els socialistes proposaven finançar la Ronda Nord amb la disposició addicional tercera de l'Estatut i deixar oberta la porta a continuar ampliant la carretera més enllà del tram pactat entre Sabadell, Terrassa i Castellar del Vallès. Per la primera trobada, les dues parts havien intercanviat prèviament documents i fonts de la Generalitat apuntaven que hi havia opcions d'arribar a una entesa.
Després de la primera reunió, fonts de la Generalitat van remarcar que volien per escrit el compromís del govern espanyol de buscar una font de finançament alternativa a la disposició addicional tercera i que les obres es limitin a la ronda nord sense entrar en una possible prolongació fins a Granollers, el que seria el Quart Cinturó (B-40).