Si despenja el telèfon i sent una veu coneguda que diu: “Hola, soy José Luis Zapatero”, no s’espanti. No és l’expresident del govern espanyol que està trucant en persona, sinó una gravació de la seva veu. Però, d’entrada, la trucada sorprèn. No és més que una estratègia de màrqueting que està fent servir el PSOE per demanar el vot als ciutadans en la campanya per les eleccions europees del pròxim diumenge. “Et demano que diumenge anem a votar", comença el missatge enregistrat que estan rebent alguns ciutadans, en el qual Zapatero demana el seu suport pel partit socialista, utilitzant arguments progressistes en el seu monòleg: "En favor de la democràcia, de la igualtat de gènere, dels drets socials...".
Per frenar l’avenç de la dreta i per la igualtat
“Tenim ara aquesta gran oportunitat diumenge de tornar a revalidar aquesta Espanya de futur, aquesta Espanya dels drets, aquesta Espanya social, aquesta Espanya que no vol a les dretes extremes, que no vol mirar al passat i que vol apostar pel futur”, diu Rodríguez Zapatero, que posa l’èmfasi, com ha fet el partit en tota la campanya, a frenar l’avenç de la dreta i la ultradreta en el Parlament Europeu. Zapatero, per això, reclama el vot "per Europa, pels nostres drets, per la nostra dignitat i per l'avenç de la igualtat", i el demana especialment per “totes les dones", perquè els seus drets, diu, són "el camí més segur per a la igualtat". El missatge conclou amb una proclama a l'optimisme: "Diumenge pot ser un gran dia. Fem que sigui possible i vota el PSOE".
Una estratègia que no és nova
El partit del govern espanyol no ha inventat la fórmula de la Coca-cola de les campanyes telefòniques electorals, ni és cap estratègia innovadora. De fet, el mateix PSOE madrileny ja va utilitzar aquesta estratègia en les eleccions autonòmiques del 2021 amb el seu candidat Ángel Gabilondo, qui demanava als madrilenys que anessin a votar el 4-M per aconseguir un govern “progressista i sense extremismes”, que digui “no a la ultradreta”. També un altre candidat socialista, Juan Espadas, va fer una trucada gravada als ciutadans abans de les eleccions de la Junta d’Andalusia del 19 de juny del 2022. Però aquesta pràctica també l’han utilitzat altres partits, com el candidat de MásMadrid, Íñigo Errejón, o el mateix Mariano Rajoy, qui també va fer unes poques trucades a l’atzar des de la seu del partit al País Valencià per les eleccions generals del 20 de desembre del 2015.
Zapatero, figura recurrent
El que sí que és destacable és que partit hagi tornat a recórrer a una figura com la de Rodríguez Zapatero per mobilitzar les bases socialistes, com ha fet en les darreres campanyes electorals, amb una participació molt significativa de qui va ser el cinquè president del govern espanyol, entre el 2004 i el 2011, en lloc d’utilitzar la candidata socialista al Parlament Europeu, Teresa Ribera. És cert que Zapatero demana el vot per l’actual ministra per la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic en la seva elocució, però Ribera s'ha reservat tot el protagonisme per als mítings de campanya, alguns dels quals també ha compartit amb l'expresident espanyol. En canvi, Rodríguez Zapatero ha estat la figura que el partit ha passejat per les principals emissores de ràdio, i que al final, ha protagonitzat aquesta darrera campanya de màrqueting telefònic.
Mobilitzar el vot dels indecisos
Fonts del partit socialista han reconegut al diari El Español que es tracta de l'última estratègia de campanya del partit en l'àmbit estatal per mobilitzar el vot dels indecisos que presenten aptituds per convertir-se en votants del PSOE. El mitjà assenyala que un equip d’experts s’ha encarregat d’analitzar “diversos llocs objectius amb localitzacions molt estudiades”, tot i que les trucades, diuen, “són aleatòries” i no es coneix el perfil de la persona que rep la trucada. L’agència Efe, citant també fonts socialistes, ha explicat que les trucades es produeixen sobretot en ciutats on s’espera mobilitzar més el vot socialista.