El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha hagut de donar explicacions al Parlament aquest dimarts sobre la crisi que pateix el servei de Rodalies a Catalunya. Ho ha fet en l'obertura del ple monogràfic convocat a petició dels seus socis d'ERC i Comuns, així com de la CUP, i després d'esquivar la petició de compareixença de Junts. A la seva intervenció ha hagut d'admetre que el servei de Rodalies "no funciona amb els estàndards requerits" i ha insistit que l'executiu "entoma" el problema, però ha advertit que la solució no serà immediata. Segons el cap de l'executiu català la cessió d'aquest servei a la Generalitat serà una de les vies per millorar el seu funcionament, per la qual cosa ha assegurat que el traspàs s'està complint i no té marxa enrere.

Illa, que ja es va haver de disculpar el passat 7 de març pel caos del servei en una de les jornades negres viscudes en la connexió entre Barcelona i Tarragona, ha assegurat que havia decidit obrir aquest debat per mostrar que la política ferroviària és essencial per al seu Govern i ha replicat als retrets de l'oposició que l'acusa d'amagar-se enumerant les diferents compareixences que ha protagonitzat ja davant la Cambra des que va assumir el càrrec. El president ha compartit aquesta primera intervenció amb la consellera de Territori, Sílvia Paneque.

Traspàs sense marxa enrere

El cap de l'executiu català ha expressat des de la tribuna la seva empatia amb els usuaris del servei i amb els treballadors, i ha demanat als grups parlamentaris rigor en les propostes, abans d'enumerar en sis punts el plantejament del Govern per donar resposta a aquesta crisi. En primer lloc ha admès que el servei de Rodalies no està funcionant ni al nivell que Catalunya es pot permetre ni el que demanen els ciutadans -"aquí hi ha un problema i el govern hi donarà resposta", ha assegurat-. En segon lloc, ha garantit que Rodalies és una de les principals prioritats del Govern, perquè la Generalitat és titular del servei i perquè afecta un bé essencial com és la mobilitat. Ha insistit que la solució no és immediata ni fàcil, però l'executiu ho farà i de manera progressiva, que s'anirà notant en setmanes i mesos.

En el quart punt, ha explicat que la solució serà simultàniament en tres fronts: la millora de les infraestructures, amb gairebé 200 obres simultànies, com el Corredor Sud, el soterrament de la via a Sant Feliu, el desdoblament de la R-3 o l'acceleració del Túnel de Glòries. Segons Illa, "actualment Rodalies està rebent la inversió més gran dels darrers anys i estem en el màxim nivell d'obres compatibles amb el manteniment del servei"; el segon front és el material rodant, amb 110 nous trens que s'estan fabricant a Alston Catalunya i quan es posin en funcionament a començaments d'any han d'oferir "més qualitat i fiabilitat"; i, en tercer lloc, la nova governança, des de Catalunya. "La proximitat és un valor afegit", ha assegurat Illa que ha insistit que des de la proximitat es presta millor el servei. En aquest punt ha afegit, en un missatge dirigit a les reticències expressades davant la transferència del servei a Catalunya, que "no es trencarà res". "El traspàs s'està complint i no té marxa enrere", ha reblat.

Informació i transparència

Illa ha garantit que el Govern aportarà més informació i transparència, i ha admès que aquest és un "àmbit de claríssima millora". Ha argumentat que cal informar millor de les inversions i comunicar amb més rapidesa i eficiència tant de les incidències com de les alternatives. 

En darrer i sisè lloc, el president ha situat la necessitat de planificar. "La prioritat del Govern és millorar el sistema, però també hem encetat la carpeta de la planificació, per evitar que tinguem una estratègia clara de com ha de funcionar el servei a les dècades vinents", ha detallat.

Illa ha conclòs la seva intervenció comprometent-se a mantenir una actitud "d'escolta i col·laboració" tant amb els grups parlamentaris i les administracions, com amb els usuaris, i ha demanat també "exigència i autoexigència i sense retrets". "La ciutadania ens demana que estiguem enfocats en una cosa que no funciona", ha advertit després d'assegurar que el seu Govern no entrarà en una batalla de retrets sobre la responsabilitat de la situació.

Passius i actius

També la consellera Sílvia Paneque ha hagut d'advertir que recuperar el bon funcionament de Rodalies després de dècades demanant millores "no és tan ràpid com ens agradaria". Ha argumentat que la xarxa pateix deficiències estructurals de funcionament acumulat en anys; ha parlat de trens insuficients, dels quals un 24% no estan operatius, i de falta de tallers de manteniment; d'estacions col·lapsades, de trams de via única pendents de desdoblament i cisallaments que dificulten l'operativa; de 109 escales fora de serveis dels 264 ascensors i escales mecàniques de les estacions a Catalunya... "Les incidències s'han multiplicat per 2,5 aquests últims anys", ha reblat.

Paneque ha atribuït la situació a què "Rodalies no ha estat una prioritat estratègica a Catalunya". Ha admès que falten maquinistes, que hi ha una falta endèmica de manteniment de les estacions, i ha apostat per fer obres amb la menor afectació possible per a les persones a més d'assenyalar la necessitat d'una nova normativa per reduir el vandalisme i l'incivisme.

En el capítol d'actius Paneque, a banda d'enumerar les obres i actuacions ja en marxa, ha situat el traspàs del servei com a clau, ha assegurat que "mai s'havia arribat tan lluny en aquest procés" i ha garantit que el compromís de l'executiu amb aquest traspàs "és absolut". Les crítiques dels grups -amb intensitat variable- no han impressionat especialment Paneque. La consellera ha tancat la resposta del Govern amb uns breus minuts d'intervenció, que ha generat retrets i ironies de l'oposició.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!