El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha tornat a aterrar el debat de l'aeroport al Parlament de Catalunya. Ho ha fet després que anunciés la reactivació de la comissió tècnica Generalitat-Estat per la modernització de l'aeroport en una entrevista aquest dilluns a TV3. De fet, el Consell Executiu ha aprovat aquest dimarts que es convoqui la comissió tècnica ja aquest mes de setembre per tal de desbloquejar la millora de l'aeroport. Resulta que aquesta comissió és fruit de l'acord entre PSC i Esquerra Republicana per als pressupostos del 2022, però no es va concretar com havia de ser aquesta modernització. Tot plegat ha generat un debat, sobretot protagonitzat pels socis prioritaris dels socialistes. Mentre Esquerra Republicana ha fixat l'ampliació de la tercera pista com a gran línia vermella, els Comuns no veuen bé de cap de les maneres ampliar l'aeroport. El PSC ha dit que parlarà amb tothom, prioritzant els seus socis d'investidura, mentre la CUP ja s'hi ha posat en contra des d'un començament. 

La línia vermella d'ERC: ampliar la tercera pista

Concretament, la portaveu del grup parlamentari dels republicans, Marta Vilalta, ha avisat el PSC que l'acord entre els dos partits per investir el president del Govern, Salvador Illa, inclou treballar per a la "modernització de l'aeroport del Prat" en el marc de la comissió tècnica i amb protecció dels entorns. Vilalta interpreta que aquesta protecció és "del tot incompatible" amb allargar la pista, malgrat que l'acord no ho explicita literalment. "Per ERC és una línia vermella confondre modernitzar l'aeroport amb allargar la pista, que malmetria els espais naturals", ha afegit Vilalta en un vídeo que ha difós ERC als mitjans. La portaveu també ha demanat a Illa que faci valer el paper de la Generalitat en la gestió del Prat.

De fet, l'acord entre socialistes i republicans inclou la creació d’un nou Consell Rector Aeroportuari de Catalunya (CRAC) en substitució de l’actual comitè de coordinació aeroportuària (CCA) i Crear l’Autoritat Aeroportuària de Catalunya, que vehicularà els interessos de Catalunya, responsabilitzant-se i donant suport al nou paper de la Generalitat de Catalunya en el nou model de governança. Vilalta també ha recordat al president del Govern que l'acord d'investidura obliga a fer que la modernització de l'aeroport "en cap cas" suposi un augment de les emissions i que respecti la biodiversitat i la xarxa Natura 2000.

 

Els Comuns rebutgen que arribin més vols

Per la seva banda, el portaveu parlamentari dels Comuns, David Cid, ha reiterat que no té "cap sentit" ampliar l'aeroport de Prat. Durant la roda de premsa d'aquest dimarts al Parlament, Cid ha argumentat que no veuen viable que arribin més vols a Barcelona ni des del punt de vista d'emergència climàtica, ni per l'arribada de més turisme, que dificulta encara més l'accés a l'habitatge. "No acompanyarem el PSC ni el Govern amb mesures que siguin un error", ha afegit el portaveu dels Comuns, que ha recordat que l'acord d'investidura amb el PSC ja no feia referència sobre l'aeroport. Cid també ha subratllat que els socialistes no els han traslladat pas, de moment, que el projecte d'ampliació del Prat s'inclogui en els nous pressupostos del 2025.

Encara sobre l'aeroport, el portaveu dels Comuns ha emplaçat la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, a escoltar "totes les parts", inclòs l'alcalde del Prat, el diputat dels Comuns Lluís Mijoler. I és que els Comuns consideren que ampliar la tercera pista o l'ampliació de l'aeroport comportaria l'arribada de més turistes i un impacte en el mercat de l’habitatge. "No vam donar per bo l’acord entre PSC i ERC a la investidura sobre l’aeroport", ha subratllat el portaveu dels Comuns. 

 

La CUP alerta d'una "turistificació massiva"

La CUP, en línia amb els Comuns, també han carregat contra la reactivació de la mesa tècnica per la millora de l'aeroport del Prat. La portaveu de la formació, Laia Estrada, considera que és una ampliació i ha lamentat la "turistificació massiva" que pateix el país. Ha recordat que el turisme "gentrifica les ciutats i expulsa els veïns" i que l'ampliació comportaria "més emissions i destrucció d'espais naturals". "El que és clau és garantir que els trens arribin arreu del territori i a l'hora", ha dit Estrada en matèria de "macroprojectes de transports". La portaveu ha insistit que l'entrevista a TV3 al president de la Generalitat, Salvador Illa, "demostra que estem davant la legislatura del cinisme".

 

El PP aposta per l'ampliació de l'aeroport

L'altra cara de la moneda és el  Partit Popular català. El portaveu del grup del PPC, Juan Fernández, ha afirmat que els populars volen participar i col·laborar en l'ampliació de l'aeroport del Prat. Però ha vaticinat que els partits contraris al projecte "guanyaran la batalla". En una roda de premsa aquest dimarts al Parlament, Fernández s'ha mostrat predisposat a millorar les infraestructures de Catalunya.

El PSC buscarà "el màxim consens"

El PSC buscarà "el màxim consens possible" per millorar l'aeroport del Prat prioritzant els socis de la investidura de Salvador Illa, ERC i Comuns. Així ho ha assegurat el president del grup parlamentari del PSC, Ferran Pedret, que ha demanat "espai i temps" perquè la mesa tècnica sobre l'aeroport faci una proposta. Pedret ha evitat parlar d'ampliació i ha insistit que el resultat tindrà "un absolut rigor de la protecció al medi ambient". El socialista s'ha mostrat "convençut" que les formacions polítiques volen que l'economia "s'enforteixi" i creu que això passa perquè les empreses tinguin "connectivitat".  Pedret ha remarcat que "una de les grans conquestes" de la UE és tenir uns alts estàndards d'exigència des del punt de vista mediambiental. "Estem convençuts que és possible combinar això amb les necessitats que hi ha de desenvolupament de les infraestructures", ha assegurat.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!