El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha assegurat que aquest gener es faran "passos endavant" pel que fa al traspàs de la gestió de Rodalies a la Generalitat i ha refermat que el Govern vol aconseguir "un bon traspàs", tant en finançament com en competències. Durant una visita a la fàbrica d'Alstom a Santa Perpètua de Mogoda al costat del ministre de Transports, Óscar Puente, Illa ha subratllat el seu compromís amb els terminis acordats per a aquest traspàs i ha reconegut la labor en favor d'aquest que va dur a terme prèviament l'executiu del president Pere Aragonès.

"Aquest mes de gener farem passos endavant en aquesta matèria", ha garantit Illa respecte al traspàs, mentre que el ministre de Transports ha ressaltat en l'acte —que ha servit per presentar els nous trens de Rodalies que fabrica Alstom— que darrerament s'ha avançat "moltíssim" en el finançament de la xarxa que gestionen Renfe i Adif. Tant el ministre com Illa han han apel·lat a la "paciència" i a la "comprensió" dels usuaris perquè es vagin veient gradualment els fruits de les inversions a la xarxa de trens, que han augurat que es traduiran en millores del servei.

Quant al traspàs de Rodalies, el Govern va dir aquesta setmana que mantindria reunions amb els grups parlamentaris per donar-los a conèixer com concretarà l'empresa mixta Estat-Generalitat que ha d'assumir els recursos materials i humans de Renfe a Catalunya, la qual cosa ha de servir per avançar en la negociació pressupostària amb Esquerra Republicana. El traspàs de Rodalies a la Generalitat va ser un dels acords subscrits per ERC i el PSOE en el marc de la investidura de Pedro Sánchez, el novembre del 2023, i és un dels àmbits en els quals els republicans reclamen concrecions per poder negociar els comptes catalans del 2025.

rodalies nous trens  acn
Els nous trens de Rodalies que fabrica Alstrom / ACN

El Govern ja té enllestida la seva proposta d'empresa mixta, el consell d'administració de la qual estarà compost a parts iguals per representants de l'Administració General de l'Estat i de la Generalitat, segons assenyalava el pacte d'investidura. La consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, encarregada de la negociació amb el govern estatal, va confirmar recentment que el model definit, "eficaç i efectiu", segueix l'acordat amb ERC. Un altre element sobre el qual s'ha d'avançar en pròximes dates és el traspàs de les primeres línies, començant per l'R1.

Els nous models de tren iniciaran proves el 2025

En l'acte, Óscar Puente ha aprofitat per anunciar que les tres primeres unitats dels nous trens de Rodalies iniciaran la fase de proves aquest 2025. A la factoria d’Alstom que han visitat les autoritats és on s’estan fabricant. No ha concretat cap calendari per a l'entrada en funcionament, si bé ha afirmat que es “correrà el màxim possible” amb la vista posada en el 2026. Es tracten d’uns combois de la sèrie 452 que augmentaran un 20% la capacitat, comptaran amb vestíbuls més grans i s’afegiran cotxes de dos pisos.

oscar puente salvador illa rodalies trens acn
Salvador Illa i Óscar Puente en la visita a la fàbrica dels nous trens de Rodalies / ACN

Puente ha detallat que es faran aquestes proves amb els tres primers combois i un cop s’aconsegueixi la certificació arribaran els 198 vehicles restants. D’aquesta manera, segons el titular de Transports, quan “hi hagi la plena producció”, prevista durant els quatre anys vinents, s’incorporaran entre “tres i quatre trens al mes”. Dels 201 nous vehicles, 101 seran per a Rodalies, que tindran “12 portes més amples i més accessibles als models actuals”, ha apuntat. Alhora, el ministre ha assenyalat que podran circular combois de “quatre o set cotxes en funció de la necessitat de cada línia”.

El ministre ha remarcat que el contracte amb Alstom és “el més gran del ferrocarril” a l'Estat amb 1.800 milions d’euros. Puente ha defensat que el govern espanyol ha tingut Rodalies com “una prioritat”. En aquest sentit, ha avançat que fins al novembre el ministeri ha executat més de 850 milions d’euros a Catalunya, dels quals més de 400 a la xarxa ferroviària catalana: “Un de cada dos euros s’ha destinat a millorar Rodalies”, ha asseverat. Ha fet èmfasi en el fet que feia 15 anys que no es renovava la flota i quan estigui en funcionament sumarà pràcticament dues dècades.  

Junts registra un ple monogràfic sobre el dèficit d'infraestructures

Precisament, Junts per Catalunya ha registrat la petició d'un ple monogràfic al Parlament de Catalunya sobre el dèficit en infraestructures, entre les quals hi ha Rodalies. En unes declaracions emeses pel partit, el diputat Salvador Vergés ha avisat que la seva formació no acceptarà un traspàs ‘fake’. "El traspàs ha de ser integral, immediat, amb els recursos necessaris i, gestionat des de Catalunya, de la mà de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que ha demostrat prestar un servei molt millor que el desastre i la vergonya que ens presta de fa anys l'operadora Renfe”, ha dit Vergés.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!