El govern espanyol, a través de la Capitania Marítima de Tarragona, ha prohibit l'entrada al Port de Tarragona del vaixell Maersk Magellan, amb bandera de Singapur, perquè transporta hidrocarburs procedents d'un vaixell rus. Segons un comunicat del Ministeri de Transport aquest divendres, la càrrega d'hidrocarburs del Maersk Magellan procedeix del vaixell rus Nobel, que actualment té la bandera del Camerun, però que abans de l'1 de juliol del 2022 tenia bandera de Rússia.
La mesura s'ha adoptat en el marc de la normativa europea que prohibeix donar accés a territoris de la UE a qualsevol vaixell registrat sota pavelló de Rússia després del 16 d'abril del 2022 i també als vaixells amb bandera russa que hagin canviat a una altra bandera després del 24 de febrer del 2022. Quan el Maersk Magellan va arribar a Tarragona dijous, la Capitania Marítima va tenir coneixement que aquest vaixell havia fet una operació de transbordament de gasoil des del vaixell Nobel a través d'una tercera nau, anomenada Elephant.
Així doncs, aquest divendres se li ha denegat l'accés al port per haver incomplert la normativa europea que prohibeix "la participació conscient i deliberada en activitats l'objecte o efecte de les quals sigui eludir les prohibicions establertes per la Unió Europea després de la invasió d'Ucraïna per part de Rússia".
Segons diverses informacions, Rússia esquiva l'embargament de petroli de la Unió Europea davant de les costes de Ceuta i la Capitania Marítima d'aquest enclau espanyol ha assegurat que almenys dues empreses locals dedicades a la prestació de serveis a vaixells estarien fent transvasaments entre vaixells d'hidrocarburs. La Capitania ha advertit a les empreses que s'exposen a sancions si faciliten elements imprescindibles, com les conegudes defenses yokohama (grans boles de goma per posar entre vaixells o al port), per fer transvasaments entre vaixells d'hidrocarburs o altres productes vetats per la UE, procedents de Rússia. Les defenses yokohama són necessàries especialment pels intercanvis entre els vaixells a mar obert.
La Capitania de Ceuta ha advertit que les empreses prestatàries de serveis podrien incórrer en responsabilitats si "faciliten", encara que sigui amb eines que no són de la seva propietat, operacions entre vaixells al mar amb productes vetats per la UE com les que l'Armada espanyola i la Guàrdia Civil tenen sota lupa a l'est de la ciutat i a més de 12 milles de costa, per tant, fora d'aigües jurisdiccionals espanyoles.
Com a fotografia principal, una imatge d'arxiu del Port de Tarragona. Foto: ACN