El ministre de Transports, Óscar Puente, ha celebrat amb una piulada que aquest dilluns s'ha restablert el servei ferroviari entre Barcelona i Tarragona després de mesos d'obres. En el text, escrit en castellà i publicat ahir diumenge, el també exalcalde de Valladolid es refereix al municipi del Tarragonès on han tingut lloc les obres, Roda de Berà, amb el seu topònim franquista, Roda de Bará. "Túnel de Roda de Bará amb circulacions de prova des de les 15:00. Demà, després de cinc mesos d'obres, el reobrim. Un túnel que tenia 150 anys i el gàlib del qual hem incrementat. Hem complert el termini amb què ens vam comprometre", va escriure el titular del ministeri de Transports. A principis del 2013, el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya va publicar el canvi de nom del municipi. Mesos abans, al maig, l'ajuntament va iniciar un expedient de canvi de nom amb l'objectiu d'adequar la denominació a la normativa lingüística i a la tradició toponomàstica catalana, com reclamava llavors l'Institut d'Estudis Catalans.
Túnel de Roda de Bará con circulaciones en pruebas desde las 15:00. Mañana, tras 5 meses de obras, lo reabrimos. Un túnel que tenía 150 años y cuyo gálibo hemos incrementado. Hemos cumplido con el plazo al que nos comprometimos. pic.twitter.com/iUMxBMXpIY
— Oscar Puente (@oscar_puente_) March 2, 2025
El fet que Puente (que ha assegurat que totes les piulades que publica han estat escrites per ell mateix i no pel seu equip de comunicació) hagi emprat aquest topònim ha aixecat polseguera i són molt els usuaris catalans que li han retret que hagi escrit Roda de Bará quan l'oficial és Roda de Berà. "Fins i tot la puta Fundéu defensa respectar els noms originals dels pobles i el ministre chupiguai del govern més chupiguai de la historia decideix fer servir nomenclatures franquistes. Progressistes però fins a un punt", assenyala un usuari a la xarxa. "Fa molts anys que el dictador va morir (com a mínim el seu cos) però el franquisme sociològic és tan profund, inconscient i banal que dirigents polítics de la suposada "esquerra" espanyola (abans espanyola que esquerra) segueixen emprant toponímia franquista com si res", apunta un altre tuitaire. També hi ha qui es refereix, amb humor, al ministre amb el nom d'Òscar Pont, tot pagant amb la mateixa moneda al dirigent socialista.
Vaga a Rodalies
Aquest dilluns, en què la notícia havia de ser el restabliment del servei entre Barcelona i Tarragona, els sindicats de Renfe i Adif han complert la seva amenaça i convoquen set dies de vaga per als mesos de març i abril pel desacord amb el govern espanyol pel traspàs de Rodalies. Després de la trobada d'aquest dilluns entre empresa i sindicats, el Comitè General d'Empresa (CGE), format pels sindicats SEMAF, CCOO, UGT, CGT i SF han acordat una vaga que afectaran els serveis de Renfe i Adif tant a l'estat espanyol com a Catalunya, per als dies 17, 19, 24, 26 i 28 de març, i per a l'1 i 3 d'abril.