Els resultats de Catalunya en les proves PISA del 2022 cauen en picat en els tres àmbits d'avaluació i situen l'alumnat català per sota de la mitjana d'Espanya i dels països de l'OCDE. Aquests resultats han generat molta polèmica no només pel fet que són dolents sinó també per alguna reacció posteriorment corregida. El secretari de Transformació Educativa, Ignasi García Plata, va atribuir els mals resultats de Catalunya a una "sobrerepresentació" de l'alumnat immigrant a les proves, just l'endemà el Departament d'Educació va recular i va reconèixer que la mostra de l'informe PISA a Catalunya era representativa. Aquest dijous, l'exconsellera del ram Irene Rigau ha participat en una entrevista a Catalunya Ràdio i ha assegurat que el problema és que "el sistema està desorientat".
Rigau ha començat la seva intervenció deixant clar que vol fer un reconeixement a la feina dels professors i professores i posant l'accent al fet que "treballen en una situació molt complexa" i que l'informe "no demostra si els professors treballen bé o malament". Segons Rigau, el sistema està desorientat i ha fet referència, per exemple, al fet que és un error "voler posar tantes coses a l'escola". El que l'exconsellera vol dir és que "la sostenibilitat, el canvi climàtic, el feminisme... tot això està molt bé, però resulta que si ho hem d'anar traient d'hores de llengua i matemàtiques, no anem bé".
Un tema que preocupa especialment a Rigau és quan aprenen a llegir i escriure els alumnes, l'exconsellera és contrària al plantejament que opten perquè el nen "ja n'aprendrà quan vulgui" i en fa còmplice la família: "Un nen és feliç quan supera les dificultats i avança, no quan li deixes que faci el que vulgui amb l'argument que sigui feliç i no es frustri". Per aquest motiu, i d'altres, l'extitular del Departament opta per un canvi de model i sistema.
"Divergència" entre la interpretació de la mostra
Per la seva banda, aquest dijous, el director general d'Innovació, Investigació i Cultura Digital del Departament d'Educació, Joan Cuevas, ha explicat que el canvi en els missatges enviats pel Departament respecte als resultats de PISA és perquè "bàsicament hi havia una divergència en la interpretació de la mostra". Segons ha dit a RAC1, dimecres ja es va donar "una nota clara" i ara toca "focalitzar bé" les causes i punts de millora del sistema educatiu. Cuevas ha explicat que no només es tracta d'abocar més recursos, sinó també dissenyar "bones polítiques". Per exemple, veu marge de millora en la tutorització de l'alumnat amb més dificultats i fa autocrítica amb l'acollida de docents als centres: "Sabem que no és prou bona".
El director general ha volgut enviar un missatge de "confiança" en el sistema educatiu català, tot i que ha admès que tampoc no poden estar cofois. Malgrat els mals resultats de PISA, ha assenyalat que les darreres proves competencials fetes a tots els centres ja indiquen que comença a haver-hi "una reversió", per exemple, en matemàtiques o ciències. Respecte al català i al castellà, en canvi, ha dit que encara hi ha "molta feina a fer".