La construcció del túnel de l'autovia B-40 entre els municipis d'Olesa de Montserrat i Viladecavalls està provocant grans enfrontaments entre el govern català i el govern espanyol. Ambdós admeten que les negociacions estan encallades, fins al punt que ja han entrat en una fase de retrets. Amb tot, el conseller de Territori, Juli Fernández, assegura que hi ha "necessitats importants que milloren molt més la vida de la gent que la B-40". Just la setmana en la qual s'ha incomplert el termini marcat en l'acord de pressupostos per desencallar la infraestructura, Fernández lamenta que es parli molt sobre aquests sis quilòmetres d'aquest tram, però que hi ha projectes com la "millora de la connexió entre Castellar i la C-58 o l'increment del transport públic que són clau".
Voluntat d'acord per la B-40
Juli Fernández ha reiterat el compromís del Govern d'arribar a un acord amb el govern espanyol per la B-40, però ha assenyalat que es farà sempre en els termes que es van pactar pels pressupostos. "No podem arribar a un acord en coses que no hem pactat", ha advertit, avisant que no es pot plantejar fer una autovia ni ampliar els municipis per on passi la infraestructura. Amb tot, el conseller ha recordat que la infraestructura que es planteja s'ha de finançar amb "recursos nous provinents de l'Estat", i no amb la disposició addicional tercera, que és un "deute" del govern espanyol amb la ciutadania de Catalunya.
En relació amb la posició del ministeri de Transports, ha insistit en el fet que els diners es canalitzin via la disposició addicional tercera, Fernández afirma que "les infraestructures de l'Estat, les finança l'Estat". El conseller nega que el Govern no tingui pressa per tancar el pacte, i afirma que treballa per "complir els acords". "Però això no vol dir que signis el primer que et posen al davant. El nostre acord diu el que diu, i no diu una altra costa", ha apuntat. En aquest sentit, Fernández ha assenyalat que la Generalitat "no ha acordat el Quart Cinturó", i que no hi ha "res escrit que comprometi el Govern en aquest sentit".
Les prioritats del Govern
El conseller de Territori ha considerat que hi ha altres projectes que són prioritaris pel Govern, com la connexió ferroviària entre el Vallès Oriental i Occidental; la connexió de Castellar amb la C-58 i millorar-la entre Sabadell i Terrassa. "Nosaltres el que volem és millorar la vida de la gent, fer que hi hagi avenços i fer-ho d'acord amb el context que vivim", comenta. Fernández ha reivindicat altres accions que ja s'estan fent des del Departament com els corredors de busos ràpids amb carrils preferents entre Sabadell i Castellar del Vallès, entre Sabadell i Terrassa i entre La Riera de Caldes – Palau-Solità i Plegamans; les noves freqüències de línia del Vallès amb trens de FGC cada cinc minuts entre Barcelona i Sabadell i Terrassa (2,5 minuts a Sant Cugat del Vallès) o la supressió de les zones a la T-jove des del 15 de març.
D'altra banda, el conseller no ha volgut entrar a valorar si ERC a Sabadell pot pagar a les urnes l'acord amb el PSC sobre la Ronda Nord a canvi d'aprovar els pressupostos d'aquest any. "Soc conseller, la Generalitat té un compromís clar i concret i treballem en aquest, no en altres. La meva feina és aquesta i és la que intento fer el màxim de bé", indica.