Nova advertència de Junts per Catalunya al govern espanyol: si no rectifica la tendència de la desinversió en Rodalies, no comptarà amb el seu suport als pressupostos generals de l’Estat. El diputat Isidre Gavín ha retret al ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Óscar Puente, que l’executiu intenti “enganyar” presumint d’unes dades oficials que no li són gens favorables: el primer semestre del 2022 s’havien fet el 15,7% de les inversions a Catalunya i la mitjana d’execució dels comptes dels darrers deus anys és del 120% a Madrid i del 60% a Catalunya. Gavín ha exhortat el govern espanyol a “reconèixer totes aquestes xifres per rectificar” i Puente ha replicat que el govern espanyol està compromès a “resoldre la desinversió” a través de més inversions.

A més, el diputat juntaire ha criticat que la Moncloa no publiqui les inversions territorialitzades a les comunitats autònomes semestralment: “Amagant les dades, volen amagar la incompetència, que els pressupostos no són creïbles o el biaix territorial?”, li ha preguntat. El diputat de Junts ha insistit que “si no hi ha inversió i es recupera el dèficit estructural, no hi haurà una millora del servei i els ciutadans de Catalunya ho patiran”.

Isidre Gavín també s’ha mostrat crític amb el traspàs de Rodalies pactat entre el PSOE i ERC: “Un traspàs s’hauria d’haver fet fa catorze anys, que no permet a la Generalitat operar amb el seu operador i que no parla de com es recupera la desinversió”. Just fa deu dies, el Govern de la Generalitat i la Moncloa van constituir la comissió política del traspàs de Rodalies i van fixar-se un termini de sis mesos per redactar els estatuts de la futura empresa mixta que gestionarà Rodalies.

 

Óscar Puente demana que no es faci “demagògia” sobre les incidències ferroviàries

En el seu torn de rèplica, Óscar Puente no s’ha estalviat els retrets. Ha convidat Isidre Gavín a “no fer demagògia sobre les incidències ferroviàries”: ha assegurat que el 50% de les incidències per robatoris de la xarxa ferroviària espanyola es produeixen a Catalunya i ha recordat que “la responsabilitat de seguretat és de la Generalitat”. Així mateix, ha reconegut que la Moncloa esperava “alguna aportació” de Junts al Pla de Rodalies i ha lamentat que el “desistiment de funcions” de la Generalitat per adquirir nou material rodant ha fet que el govern espanyol hagi hagut de fer un pas per comprar material que arribarà a Catalunya el pròxim any.

Fa un mes, en una compareixença al Congrés, Óscar Puente va justificar invertir més a les rodalies de Madrid que a Catalunya perquè la xarxa madrilenya “està menys dotada” que la catalana. “Catalunya té una xarxa de Rodalies més desenvolupada que la de Madrid i la xifra pendent d'execució en el cas de Madrid és superior que el pla de Rodalies de Barcelona”, va argumentar.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l’actualitat, en un clic!