El debat de l'ampliació de l'aeroport del Prat ha arribat, una setmana més, al Parlament de Catalunya. El diputat de Junts, Ramon Tremosa, ha interpel·lat la consellera de Territori, Ester Capella, per conèixer el posicionament del Govern sobre aquesta qüestió. Tremosa ha defensat durant el seu discurs la necessitat d'una terminal satèl·lit a l'aeroport de Barcelona per poder captar vols intercontinentals, fet que Capella ha compartit. Al mateix temps, ambdós han denunciat que Aena hagi imposat un "xantatge unilateral" segons el qual si no s'accepta l'ampliació de l'aeroport que ells plantegen, "no es fa res". En aquesta línia, el també regidor de l'ajuntament barceloní ha clamat contra la inversió de 2.400 milions d'euros que el govern espanyol ha anunciat recentment per ampliar l'aeroport de Barajas, una infraestructura que ja està "sobredimensionada" a parer dels juntaires. El parlamentari ha lamentat que Aena mantingui "bloquejada" la inversió al Prat i que s'ajusti a un "es fa el que jo dic o no es fa res". En aquest context, ha afirmat que "no es pot governar l'aeroport d'esquena a les administracions catalanes" i ha denunciat aquest tracte: "Si no és colonial, poc li falta".
El juntaire ha manifestat que l'empresa que dirigeix Maurici Lucena es va comprometre a fer millores en "qualitat de l'aigua o protecció de les aus" a la zona ambiental de l'aeroport i no s'ha executat encara. Per això, també dubta de la paraula d'Aena quan sostenen que es comprometran a fer aquestes accions si s'admet l'ampliació de la infraestructura aeroportuària que proposen. Durant la interpel·lació, Ramon Tremosa ha demanat al Govern que "lideri l'ampliació de capacitat de l'aeroport", que no vol dir simplement "allargar la pista": "Això també significa, per exemple, canviar la configuració de les actuals o augmentar amb una terminal satèl·lit la capacitat de rebre vols intercontinentals".
L'edil barceloní ha avalat, també, que hi hagi un canvi en la "governança de l'aeroport" i en el seu model de gestió, que inclogui la participació de les institucions catalanes. En aquest context, ha opinat que el PSC no ha tornat a governar Catalunya des del 2010 perquè "amb el nou Estatut, van votar a favor d'un traspàs dels aeroports per la via de l'article 150.2 de la Constitució, i després van acabar rectificant". En paral·lel, Tremosa ha avançat que inclouran a la moció que es debatrà en dues setmanes la reclamació perquè Aena publiqui les "dades oficials de beneficis i pèrdues" de cadascun dels aeroports i les dades de "despesa efectiva" de l'empresa en les diferents infraestructures que gestiona.
Capella: "Sense capacitat de decisió, no serem un hub intercontinental"
Al seu torn, la consellera de Territori, Ester Capella, ha indicat que el "consens majoritari" està en "voler ser un hub intercontinental" i desenvolupar la terminal satèl·lit. També ha recalcat que ha d'haver-hi connexions d'alta velocitat amb els aeroports de Girona i Reus. La titular de Territori ha estat molt contundent a l'hora de defensar que Catalunya tingui un paper important en la governança d'aquestes infraestructures: "Sobre el que passi a l'aeroport del Prat, haurà de decidir Catalunya. Sense capacitat de prendre decisions, no serem un hub intercontinental i continuarem sent secundaris". Capella ha retret a Tremosa que el que ell ha defensat no és exactament el mateix que va fer Isidre Gavín en la comissió del Congrés on va comparèixer el ministre Óscar Puente: "El seu company va demanar a Puente que ampliï l'aeroport, i el ministre li va recordar que ell no governa Catalunya". Durant la seva rèplica, Ramon Tremosa ha desmentit que hi hagi "posicionaments diferents" entre els dos grups parlamentaris de Junts.