"L’acord a què ha arribat el govern espanyol amb els sindicats convocants és el certificat de defunció del traspàs de Rodalies", així de clar i rotund s'ha mostrat el portaveu de Junts per Catalunya, Josep Rius, després de l'acord entre el govern espanyol, Adif i Renfe amb els principals sindicats de les dues empreses públiques que gestionen la xarxa ferroviària catalana —CCOO, UFT, CGT, SEMAR i SF-Intersindical— per desconvocar la vaga que havia de començar aquest dilluns. Mentre que l'acord no s'ha complert per part dels treballadors, perquè ha continuat havent-hi incidències per manca de maquinistes, el també vicepresident de Junts ha anunciat que l'executiva del partit ha decidit que participara en les mobilitzacions que diverses entitats han convocat a les estacions de Tortosa, Tarragona, Segur de Calafell, Valls, Lleida, Cardedeu i la Garriga, aquest dissabte a les dotze del migdia.
Rius ha recordat que l'acord estableix que Renfe i Adif continuaran operant com fins ara a Catalunya i que la nova empresa de gestió mixta serà una filial de Renfe, en la qual l'Estat tindrà una majoria d'accions i l'última paraula en tot, malgrat que l'acord amb ERC establia un 50%-50% amb el vot de qualitat del president, que ha de ser de la Generalitat. "No ens ha sorprès que el govern espanyol hagi aprofitat la pressió dels sindicats per aigualir un traspàs que mai no ha sigut integral", ha dit Rius, que augura que els usuaris continuaran sent els principals afectats de la gestió "caòtica, amb retards i amb maltractament" de Rodalies per part del govern espanyol". "Quan Illa ha de triar entre els interessos dels ciutadans i el PSOE, sempre tria els segons", ha lamentat Rius, que assegura que els usuaris són "presoners" de la desinversió de l'Estat i de la "mala gestió" d'un govern espanyol que provoca un "caos" en el funcionament dels trens.
Junts posa d'exemple Ferrocarrils i critica Óscar Puente
El vicepresident de Junts ha assegurat que "només un traspàs integral del servei, amb la corresponent dotació a la Generalitat, pot garantir un bon funcionament" de la xarxa ferroviària. De fet, ha posat d'exemple la gestió de la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat, que és gestionada íntegrament per l'administració catalana. "Això demostra que quan es gestiona des de Catalunya les coses es poden fer molt bé", ha defensat Rius, que critica que membres del Govern passin les responsabilitats a altres executius catalans per la gestió de Rodalies, quan l'administració catalana té competències "limitades". "És per espolsar-se les responsabilitats", ha defensat.
Amb tot, també ha carregat contra les paraules del ministre de Transports del govern espanyol, Óscar Puente, que assegurava que no es podien fer més inversions perquè si no la xarxa "col·lapsaria". "El que segur que no es pot fer són més desinversions, perquè és impossible. Ja n’hi ha prou", ha criticat Rius. De fet, assegura que "la desinversió és crònica i la mala gestió és diària". "Els ciutadans paguen el preu de tenir un Govern sucursalista i que no aborda les solucions estructurals perquè no té autonomia", ha afirmat el dirigent juntaire, que ha recordat com van sol·licitar la compareixença immediata del president, Salvador Illa, al Parlament per demanar explicacions. Tot i això, PSC, ERC, Comuns i CUP van preferir que donés explicacions en un ple monogràfic que està previst que sigui la setmana que ve.