Dura resposta de Junts per Catalunya contra el Govern de la Generalitat presidit per Salvador Illa. En el marc del ple monogràfic sobre el caos de Rodalies, el diputat juntaire Salvador Vergés ha carregat contra un Govern "desaparegut" en aquests darrers 25 dies d'incidències després del cap de setmana de Carnaval. "El president ha tardat 25 dies des del primer dia del cap de setmana de Carnaval. És un Govern que no ha presentat un pla contundent", ha dit Vergés, que s'ha mostrat molt dur contra la vaga dels treballadors de Renfe i Adif. "Volem fer fora Renfe de Catalunya. No cal fer un Referèndum per saber l'opinió dels catalans sobre Rodalies", ha dit el diputat juntaire. Amb tot, Vergés ha recordat que el traspàs acordat entre PSC i ERC, després de l'acord amb els sindicats, ha quedat "diluït". "Adif continua sent propietat de les vies, l'Estat segueix sent accionista majoritari de l'operadora... el que estan fent és entrar en minoria en una empresa en fallida", ha dit Vergés. I és que el nou acord entre sindicats, Renfe, Adif i el govern espanyol estableix que la nova empresa operadora estarà constituïda pel 50,1% per part de l'Estat espanyol, com a filial de Renfe i les vies continuaran sent propietat d'Adif (inicialment, la infraestructura passava a Ifercat).
🔴 DIRECTE | Debat monogràfic al Parlament pel caos a Rodalies
Per això, Vergés, que ha insistit en la dimissió de la consellera Paneque, ha defensat un "traspàs integral, amb tots els serveis regionals i Avant". "Amb recursos de manteniment, de l'operació i calendaritzat dins d'aquesta legislatura i 100% català. Necessitem una política ferroviària i reiniciar el model", ha dit el diputat de Junts, que creu que "no és un traspàs, és un mal pas". Amb tot, també ha posat sobre la taula que les infraestructures passin a Ifercat i que la Generalitat fomenti la creació de nous maquinistes catalans. "2/3 són de fora de Catalunya", ha recordat Vergés, que ha posat d'exemple la gestió dels Ferrocarrils de la Generalitat.
Junts proposa un tercer túnel a Barcelona i demana a Illa "defensar la nació"
En aquesta línia, Junts per Catalunya ha carregat contra el model radial que aplica Madrid i que provoca colls d'ampolla. "Tenim només dos túnels d'entrada a Barcelona: el de passeig de Gràcia i plaça Catalunya", ha dit Vergés, recordant que ja tenen més de quaranta anys. De fet, fins i tot ha recordat que l'últim quilòmetre de via construït per part de Renfe i Adif data del 1977. Per això, els juntaires proposen un tercer túnel per solucionar els problemes actuals. "Tenim infraestructures pensades per a la meitat de la població", ha dit. Així mateix, Vergés ha carregat contra l'Estat per "xuclar els recursos" de Catalunya. "Volem planificar Catalunya amb ànima nacional. Amb autoestima, com va fer Prat de la Riba", ha dit Vergés, recordant que la línia entre Barcelona i Mataró va ser la primera de la península Ibèrica.
El diputat juntaire ha carregat contra el president Illa: "Vostè diu que cal gestionar, però no es pot fer sense defensar la nació". Vergés considera que Illa "no defensa la nació" i ha defensat la independència com a solució. "Crec que vostè ja està veient que amb l'autonomisme ja no pot governar ni per als seus votants. No li demanaré que defensi la independència, però sí que defensi la nació", ha dit Vergés, que ha recordat que des del 2018 fins a l'actualitat els presidents de Renfe i Adif són del PSOE. Amb tot, els juntaires han posat dades: del 1990 al 2018, de tota la inversió, el 50% va anar a Madrid i només un 17% va anar a Catalunya. En 15 anys s’ha executat menys del 25% i a Madrid més del 150%. "Renfe amb E d’Espanya és com un pop malèfic que s’ubica a Madrid. En lloc de posar trens, posa frens al nostre desenvolupament", diu el diputat juntaire. "El problema és la desinversió en infraestructures, que és crònica i premeditada, com ja ha reconegut el socialista José Zaragoza", ha insistit Vergés, que ha recordat que l'última ministra de Transports va ser del PSC: Raquel Sánchez.