Junts per Catalunya ha demanat la dimissió de la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, pel caos de Rodalies. Així ho ha traslladat el diputat juntaire Salvador Vergés, després que la consellera hagi donat explicacions de les últimes incidències a la xarxa ferroviària de Renfe i Adif a la comissió de Territori. "Demanàvem un pla de xoc, però el que hem sentit avui és més conformisme, més lament i submissió", ha dit Salvador Vergés, que no s'ha quedat satisfet amb les explicacions de la consellera. Precisament, la consellera, en el seu torn d'intervenció, ha fet un repàs de les inversions planificades per als pròxims mesos i anys i ha demanat col·laboració amb els altres grups parlamentaris. Més tard, la CUP i Aliança Catalana també han demanat el cap de la consellera de Territori.
Paneque reconeix un esgotament dels usuaris
Precisament, Paneque ha responsabilitzat, principalment, de les últimes incidències a la xarxa ferroviària a les gairebé 200 obres a la infraestructura ferroviària, destinades a la millora de les estacions, al desdoblament de vies, a la senyalització, a la renovació de catenàries, al reforç de túnels, a l'eliminació de passos a nivell i al soterrament de vies. Tot i això, Paneque ha admès que la paciència dels viatgers ha tocat fons. "Es troben sota mínims. Són molts anys acumulant problemes i que els usuaris ens demanen solucions", ha dit Paneque, que ha admès que els pròxims mesos no serà un camí "fàcil ni ràpid". Amb tot, ha fet un repàs del pla d'inversions de Rodalies 2020-2030, que, segons ella, està travessant l'equador de les obres previstes.
Paneque ha demanat col·laboració entre tots els grups parlamentaris, però, a la vegada, ha volgut repartir les responsabilitats a administracions anteriors, sense posar-hi noms. "La desinversió ha derivat en una xarxa fràgil, amb poca fiabilitat i amb deficiències tant en infraestructures com en el material rodant, i en el trasllat de la informació als usuaris", ha lamentat Paneque, que assegura que per això el nombre d'incidències a la infraestructura hagi "augmentat". La consellera, a més, ha recordat la compra dels 110 nous trens després de l'envelliment dels actuals. "Això ha provocat cancel·lacions i dificultats per augmentar freqüències", ha explicat la consellera, que també ha recordat l'aposta de l'executiu de Salvador Illa per millorar la seguretat i la informació a les estacions.

La titular de transports, a més, ha repassat les actuacions que s'estan duent a terme al corredor sud. "La finalització de les obres a l'estació de Sant Vicenç de Calders s'ha de produir abans de l'agost del 2025 i posarà punt final a les obres iniciades al túnel de Roda de Berà. Estem molt a prop de garantir un servei cada 30 minuts entre Tarragona i Barcelona", ha explicat la consellera, que també ha recordat que el 2025 s'acabaran les obres de canvi de raïl entre Vilafranca i Sant Vicenç de Calders a l'R-4 i entre Castelldefels i Vilanova i la Geltrú a l'R-2 Sud. A més, ha fixat el final de les obres de la Sagrera com un moment clau, perquè l'estació de Sants està "col·lapsada". "No hi caben més trens", assegura. També ha apuntat a l'augment demogràfic, tenint en compte que Catalunya ha passat en poc temps dels 6 als 8,5 milions i va cap als 10 milions, ha comentat.
Traspàs de Rodalies
La consellera, a més, ha fet un repàs del traspàs de Rodalies. Acompanyada de la cara visible del comissionat del traspàs, l'exconseller Pere Macias, han recordat els últims acords bilaterals. "La Generalitat ja disposa de la xifra per poder pagar la feina que fa Renfe. Això no s’havia fet fins ara", ha recordat Macias, fent referència a la injecció de 283 milions d'euros de l'Estat a la Generalitat. A més, també ha recordat la constitució de l'empresa mercantil que ha d'exercir de Renfe. "Tindrà un consell d'administració de forma paritària entre l'Estat i la Generalitat, amb el president de la Generalitat, que tindrà vot de qualitat", recorda Macias, malgrat que a l'acord amb els sindicats es pactava que l'Estat tindria un 50,01% de l'accionariat. Finalment, també ha recordat la petició perquè l'R1 surti de la xarxa d'interès general. "Aquest Govern té una posició absoluta amb el traspàs de Rodalies i hem de preparar-nos perquè pugui ser assumit", ha dit Paneque, que també ha anunciat que estan preparant una llei ferroviària de cara al 2027.
Junts demana la dimissió de Paneque
Junts per Catalunya ha demanat la dimissió de la consellera després de trobar insuficients les seves expilacions. "El que ha fet és aplicar la llei del mínim esforç", ha dit el diputat Salvador Vergés, que ha assegurat que va "desaparèixer" durant el cap de setmana de carnaval en el qual hi va haver un caos generalitzat a l'R2 sud. "Davant la reunió de crisi, vostè va sortir dient que havia aconseguit més informadors, com si fossin la solució del problema", ha criticat Vergés, que s'esperava un "pla de xoc contundent" per resoldre les mancances del sistema ferroviari a Catalunya. Vergés ha recordat que en els primers 9 mesos del 2024 hi va haver fins a 31 incidències diàries i, segons la Cambra de Comerç, representa la pèrdua de 120.000 jornades de treball. "Tot això beu de la desinversió crònica de l’Estat a Catalunya. L’últim quilòmetre de via és del 1977", ha assegurat Vergés, que també ha criticat que no es faci un corredor mediterrani segregat de les actuals vies.
🎥 @vadorverges, a la consellera Sílvia Paneque sobre la crisi de Rodalies:
— Junts Parlament (@JuntsParlament) March 19, 2025
📢 "Avui hem sentit més conformisme, més lament i més submissió. Avui sí, consellera, Junts creiem que vostè hauria de dimitir.
🗣 "El que ha quedat palès amb aquesta crisi és que, per part seva, ni… pic.twitter.com/QcjureF8AB
ERC demana a Paneque que assenyali Renfe i Adif
Per la seva banda, Esquerra Republicana ha demanat a Sílvia Paneque que "assenyali els responsables", fent referència a Adif i Renfe. "Hauria de fiscalitzar Renfe i Adif, que han deixat de banda les seves obligacions durant anys", ha destacat la portaveu republicana al Parlament, Esther Capella, que creu que, en cas contrari, haurà de donar explicacions. Tot i això, Capella ha assegurat que la "música avui sona millor", i és que considera que la titular de Territori ha defensat la "governança catalana". "És el traspàs més important des dels Mossos", ha dit.
Els altres socis de l'executiu català són els Comuns, que han demanat un "horitzó" sobre quan Rodalies funcionarà amb normalitat. De fet, el portaveu dels Comuns, David Cid, fins i tot ha aprofitat la seva intervenció per carregar contra Junts. "Hi ha una determinació política per part del Partit Popular i Junts de prioritzar l'alta velocitat per sobre de Rodalies", ha dit Cid, que ha demanat solucions a curt termini. La CUP, com va fer la setmana passada, també ha demanat la dimissió de la consellera. "Si no demana responsabilitats a qui correspon, tornem a demanar la seva dimissió", ha dit el diputat Dani Cornellà.
El PP demana informació transparent
El diputat del PP Pere Lluís Huguet ha reclamat “informació transparent” i ha demanat solucionar “amb rapidesa” la situació actual. “No podem tenir gent a les estacions sense saber si vindran els trens o no, això es pot resoldre amb rapidesa i la informació és essencial”, ha dit. En aquest aspecte, s’ha ofert a “col·laborar i ajudar”.