El temps passa, però la reivindicació catalana perquè el govern espanyol inverteixi de valent al corredor mediterrani es manté. Aquest dimarts ha estat Junts per Catalunya qui ha denunciat davant del ministre de Transports, Óscar Puente, “l’obsessió malaltissa d’invertir-ho tot a Madrid”, en detriment de la imprescindible infraestructura catalana, per molt que els experts assegurin que va contra la modernitat i l’eficiència econòmica tenir xarxes radials. El senador Joan Baptista Bagué ha recordat, durant la sessió de control a l’executiu espanyol al Senat, que es calcula un retorn de tres euros i mig per cada euro invertit al corredor mediterrani.
El ministre ha assegurat, en la seva resposta, que el govern espanyol és plenament “conscient” de la importància del corredor mediterrani per l’economia, i ha recordat que el seu executiu ja ha invertit 6.200 milions d’euros en licitacions, només en el corredor; a més d’haver invertit 12 milions en projectes pels accessos al port de Barcelona. “El corredor és ja una realitat des de la zona francesa fins a Barcelona”, ha dit. Ha afegit, també, que a la Moncloa són conscients que cal aprofitar els fons europeus per tirar endavant aquesta infraestructura.
En la seva resposta, Bagué ha denunciat que el govern espanyol té pensat invertir 32,4 milions d’euros en una remodelació del corredor mediterrani per fer-lo passar per Madrid. “No sé si és l’Atlàntic, però Madrid segur que no és el Mediterrani”, ha ironitzat el senador de Junts per Catalunya, a banda de titllar “d’impresentable” aquesta inversió. Óscar Puente ha contraargumentat que la inversió a Madrid no té per què anar en “detriment de les parts del corredor que passen per la costa”.
El cas és que el passat mes de desembre el Ministeri de Transports va adjudicar, a través d'Adif, una nova fase de la remodelació integral de la terminal de mercaderies Madrid-Vicálvaro. Es tracta d'un projecte que la transformarà en "un dels nodes logístics estratègics per als tràfics de mercaderies als corredors del Mediterrani i l'Atlàntic". Segons va informar el Ministeri d’Óscar Puente, l'adjudicació, atorgada a la Unió Temporal d'Empreses (UTE) integrada per Dragatges i Tecsa Empresa Constructora, serà per un import de 32,4 milions d'euros.
Tot plegat, quan el comissari del govern espanyol per al desenvolupament del corredor mediterrani xifra en 12.000 milions d’euros el benefici —sense cost d’explotació— d’aquesta infraestructura en 30 anys. Bagués li ha recordat a Puente que els italians pretenen tenir enllestit el seu corredor l’any 2030, i que l’Estat ha d’accelerar si no vol que els inversos apostin per Itàlia abans que per Espanya. “Els grans inversors l’escolliran abans que no pas un corredor que està empantanegat”, ha sostingut.