Junts per Catalunya ha portat al Parlament solucions pel caos a Renfe, Rodalies i Adif que viu el país i que s'ha anat incrementant. La portaveu del grup parlamentari, Mònica Sales, ha registrat tota una bateria de propostes, les quals ha tingut accés El Nacional.cat, i que el Parlament haurà de votar després que la setmana passada el diputat Salvador Vergés interpel·lés la consellera de Territori, Sílvia Paneque. De fet, la major part de la intervenció de Vergés està recollida en aquesta moció, que reclama el traspàs total i integral de Rodalies de l'Estat a Catalunya, amb 100% de gestió catalana. Els juntaires també volen que el Parlament exigeixi l'execució del Corredor Mediterrani de mercaderies i que acabi esdevenint en una línia d'ample europeu exclusiva de mercaderies en el corredor prelitoral.

De fet, també reclama corregir les deficiències detectades en els primers dies de les obres del Túnel de Roda de Barà, augmentant busos , reforçant la informació, establint un sistema de bonificació i reforçar el servei que s'ha mantingut a la línia de Rodalies R2Sud en els trams horaris de matí (6.15h-9.15h) en direcció a Barcelona i de tarda (15.45h-18.45h) en direcció a Sant Vicenç de Calders, amb trens més llargs i freqüències horàries cada quinze minuts.

I és que les obres a Roda de Barà ha provocat que un 20% dels usuaris s'hagin passat a un altre transport, provocant la saturació de busos, de l'AP-7 o d'altres línies. De fet, la moció, que no té cap vinculació jurídica i vindria a ser un manifest polític del Parlament, demana impulsar una línia específica d'autobús Exprés.cat en el recorregut Calafell - Cunit - Barcelona Diagonal (aprovada a la Taula de Mobilitat del Penedès el maig del 2022), i, per altra banda, recuperar les línies RTl (Tarragona-Vila-seca-Reus) i RT2 (Salou-PortAventura-Tarragona-L'Arboç), perdudes el 2020, durant la pandèmia. De fet, també es demana d'estudiar-ne la viabilitat d'extensió per connectar-les amb l'Alt Camp a través de l'estació de Valls. 

Un sistema ferroviari congestionat entre passatgers i mercaderies

Precisament, la setmana passada, Junts i Esquerra Republicana van collar Sílvia Paneque al Parlament a través d'una interpel·lació a l'actual executiu de Salvador Illa. De fet, el diputat juntaire Salvador Vergés va titllar l'actual Corredor Mediterrani "'d'absolutament fake", ja que, tal com està dissenyat, implica que les mercaderies passin per la mateixa via que els passatgers. El que proposa Junts, en canvi, és dissenyar una altra via per descongestionar el sistema. De fet, un altre element que denunciava la diputada republicana Raquel Sans és que les mercaderies, un cop acabin les obres a Roda de Barà, passaran per la línia sud, una de les més congestionades de passatgers de l'Estat. 

La moció de Junts, que busca posicionar el PSC en una matèria tan delicada com el servei ferroviari que és gestionat pel PSOE al govern espanyol, recull tot un seguit de propostes per al sistema ferroviari català. Més enllà dels mencionats, Junts també vol que el Parlament exigeixi a l'Estat la transformació a ample europeu de l'estació de mercaderies de Girona; un reimpuls de l'activitat socioeconòmica de l'estació de mercaderies de Portbou i transformar-la en ample europeu, connectant-la amb Girona; assegurar una connexió ferroviària eficient dels principals polígons industrials de Lleida (Torreblanca-Quatre Pilans) i de Manresa i dels ports de Tarragona i Barcelona amb el Corredor Mediterrani de mercaderies.

 

Recuperació de l'Eix Transversal Ferroviari

També reclamen actualitzar els estudis de viabilitat amb la realitat territorial present per valorar la recuperació del projecte de l'Eix Transversal Ferroviari; presentar l'estudi de viabilitat de la línia de ferrocarril entre Puigcerdà i la Seu d'Urgell i Andorra; reforçar el servei transfronterer intermodal entre Puigcerdà i la Tor de Querol-Enveig i treballar perquè aquest incorpori l'ample europeu a fi d'esdevenir un node transpirinenc amb Tolosa, París i Vilafranca de Conflent; millorar el servei d'Avant a Lleida i Tortosa; reforçar el servei d'Avant que connecta les Terres de l'Ebre i el Camp de Tarragona; recuperar el servei d'Euromed a les Terres de l'Ebre amb dos trajectes d'anada i tornada al dia fent parada a l'estació de l'Aldea.

Així mateix, els juntaires també volen la construcció de l'estació de Trens de Gran Velocitat (TCV) a l'aeroport de Girona, així com el projecte de la nova estació de Figueres-Vilafant i la construcció de l'estació intermodal Vila-seca-Aeroport de Reus que s'ha de començar a construir a principis del 2026, per tal de millorar la vertebració del territori i permetre així una connexió fluïda entre la xarxa de Rodalies, l'Alta Velocitat i l'aeroport de Reus. I, finalment, licitar el projecte del tramvia TramCamp del Camp de Tarragona abans de finalitzar el 2024.

La posició de Paneque

Davant de tot plegat, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, va defensar la feina d'Adif i Renfe, que, assegura, tenen voluntat de trobar solucions. Tot i això, va reconèixer que en els pròxims dos anys hi haurà un augment de les incidències per l'augment de les inversions a la xarxa ferroviària catalana, després d'anys de manca de millores. De fet, va explicar que aspira a disposar del nou pla de Rodalies 2025-2030 elaborat amb el govern espanyol a finals de l'any que ve i que estan treballant per aprovar el nou pla d'infraestructures de transport de Catalunya, tal com ja va anunciar el passat 18 de setembre, i que inclouria l'aprovació del pla director urbanístic de la línia Orbital que connectaria Vilanova i la Geltrú fins a Mataró passant pels vallesos; i, en l'àmbit de la Regió Metropolitana de Barcelona, va reiterar que es disposa del Pla Director d'Infraestructures 2021-2030.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!