El grup municipal de Junts a l'Ajuntament de Barcelona, que lidera Jordi Martí Galbis, demana al consistori de Jaume Collboni, al Govern de la Generalitat de Salvador Illa i al Ministeri de Transports que es mantingui aquest 2025 la bonificació que abarateix el preu dels bitllets de transport públic, com la T-Usual i la T-Jove. Les noves tarifes dels bitllets les haurà d'aprovar aviat l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i fonts de les administracions públiques, governades totes tres pels socialistes, han assenyalat que probablement no es mantindrà la bonificació del 50% que hi ha hagut durant els darrers dos anys per ajudar les famílies amb la inflació perquè amb els preus actuals no es cobreix la despesa que suposa el servei i, per tant, és inviable.

Martí Galbis ha asseverat aquest dijous en roda de premsa que aquesta és "una qüestió molt important, des del punt de vista polític, també social i econòmic” i ha lamentat l'espera per saber si finament continuaran o no els preus més assequibles. "El Govern de Salvador Illa a la Generalitat, i el de l’alcalde Collboni aquí a l’Ajuntament, estan esperant a veure què decideixen els seus ‘caps’ de Madrid”, ha retret el polític juntaire. També ha criticat que es plantegi la possibilitat d'eliminar la bonificació "en l'actual context d'impostos elevats i d'inflació". “Aquesta supressió seria també un missatge equivocat, seria deixar d’apostar per les polítiques de foment i promoció del transport públic”, ha afegit.

El líder de Junts a Barcelona ha anunciat també que en la pròxima Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Habitatge i Mobilitat del consistori, que s’ha de celebrar dimarts que ve a la tarda, la regidora Francina Vila sotmetrà a votació una proposició per reclamar el manteniment bonificacions. El text de la iniciativa que han presentat aquest dijous també demana executar totes les inversions de Rodalies per modernitzar la xarxa i "garantir la puntualitat i la qualitat d'aquest servei públic".

La rebaixa de preus penja d'un fil

Els bitllets de tren a preu assequible pengen d'un fil. Des del 2022 estaven bonificats per l'administració i han estat aquests dos anys a la meitat del preu que costaven abans. La T-Jove (títol vàlid fins als 30 anys i amb viatges il·limitats durant 90 dies) costava ara 42,60 euros i la T-Usual (targeta amb viatges il·limitats durant un mes), 21,35 euros. El descompte del 50% arriba per dues vies. Per un costat, el govern espanyol ha finançat la gratuïtat dels abonaments de Renfe i un 30% d'aquesta rebaixa. El 20% restant dels descomptes són a càrrec de l'Autoritat del Transport Metropolità (consorci format pel Govern, en un 51%, i les administracions locals). 

Ara bé, aquest descompte podria acabar-se aviat. El ministre de Transports, Óscar Puente, ja va avançar que no es mantindria tot igual a partir del gener. Per la seva part, el secretari de Mobilitat i Transport, Manel Nadal, i la directora general, Susi López, en un acte de la Federació Empresarial Catalana d'Autotransport de Viatgers (FECAV) van detallar que el cost d'aquesta rebaixa és "inassumible". Amb tot, Nadal va afegir que els agradaria mantenir les bonificacions d'alguna manera, com podria ser una bonificació inferior o, com ja ha apuntat anteriorment la consellera de Territori, Sílvia Panequeen funció de la renda dels usuaris, una ajuda a qui ho necessiti més i no de manera indiscriminada.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!