Els grups parlamentaris de Junts i el PSC han acordat aquest dijous una proposta conjunta per defensar l'ampliació del Prat. Així, portaran a la tercera sessió del debat de política general que se celebra avui a la tarda una proposta de resolució transaccional perquè es mantingui l'acord entre el Govern central i la Generalitat del passat 2 d'agost i la inversió de 1.700 milions d'euros. De moment, fonts republicanes han avançat que no votaran a favor de la proposta.
L'escrit, consultat per ElNacional.cat, recull la voluntat que l'aeroport esdevingui "un hub intercontinental" i mantenir l'acord d'inversió de les estacions d'alta velocitat ferroviària dels aeroports de Girona i Reus. També que el Dora derivi "sense apriorismes" en un Pla Director que defineixi l'ampliació de l'aeroport.
En aquest punt és on els dos partits han modificat les seves propostes inicials. Junts plantejava que el Pla Director definís l'ampliació de l'Aeroport i que, "donat l'actual context d'emergència climàtica, és necessari que el projecte preservi la llacuna de la Ricarda, minimitzant les afectacions ambientals a la Xarxa Natura 2000, de tal manera que pugui comptar amb l'aval de la UE". Els socialistes, per la seva banda, defensaven que l'ampliació es fes "amb respecte a la biodiversitat i a les directives ambientals europees posant especial cura en la preservació de l'espai natural protegit del Delta del Llobregat".
Finalment, el text que han pactat, incorpora la proposta de Junts que l'ampliació es definís al Pla Director, i sobre la protecció de l'entorn, les dues han consensuat un redactat alternatiu que defensa que es "contempli el màxim respecte a la biodiversitat, l'espai natural protegit del Delta del Llobregat i les directives ambientals europees".
Gestió
Un altre punt que s'ha canviat és sobre la gestió. En un primer moment Junts plantejava "assumir una gestió integral" de la infraestructura, i el PSC no abordava aquest tema. Pel que finalment, s'ha acordat deixar-ho en un redactat on s'exposa que s'haurà de concretar la participació de la Generalitat en la gestió dels aeroports de Barcelona, Girona i Reus.
"Una inversió d'aquesta magnitud suposa un canvi significatiu en el model econòmic futur de Catalunya ja què ens connecta amb Àsia i Nord Amèrica, pols principals del desenvolupament tecnològic actual i futur", argumenten ambdós partits en l'escrit.
Així mateix, exposen que "no es pot cancel·lar" una inversió que "generaria uns 83.000 llocs de treball addicionals, sense ni tant sols haver-se assegut a negociar els possibles motius de discrepància".
Suspensió de la inversió
La suspensió del govern espanyol en l'ampliació del Prat es va produir després de setmanes de discussions i malentesos el passat 8 de setembre. En una roda de premsa, la ministra de Transports del govern espanyol, Raquel Sánchez, va explicar que la suspensió es feia després de la negativa del Govern a donar suport al projecte presentat per Aena.
La suspensió de la inversió per ampliar el Prat va arribar després que el dos d'agost, la ministra i el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, pactessin l'ampliació de la infraestructura, però el punt de la discòrdia va arribar en l'ampliació de la tercera pista, que segons el projecte hauria d'envair l'espai natural protegit del delta del Llobregat, punt on no hi estaven d'acord ni el Govern ni Unidas Podemos, soci al govern espanyol.