"Els ajuntaments de la vegueria del Penedès no tenen ni veu ni vot en l'Àrea de Transports Metropolitans de Barcelona. Reclamem una autoritat del transport del Penedès, que defineixi la mobilitat en clau Penedès i que impedeixi que es decideixi només des de despatxos de Barcelona". És el reclam de la diputada de Junts per Catalunya Montse Ortiz a la consellera de Territori, Sílvia Paneque, des del faristol del Parlament, des d'on ha exposat els principals problemes de la vegueria composta per l'Alt Penedès, el Baix Penedès, el Garraf i l'Anoia. I és que la majoria d'aquests municipis formen part de la tarifació de Barcelona, que, segons ella, beneficia la zona 1 i perjudica la majoria dels municipis penedesencs. "Volem que es millori la connexió: que connectin a la demanda real. Barcelona amb el Vendrell, Igualada, Vilanova, Cunit i Vilafranca"; ha dit Ortiz, que també ha reclamat un bus que connecti el Baix Penedès amb la Universitat Autònoma, així com millorar la connectivitat entre l'Anoia i Barcelona.
De fet, per això Ortiz ha anunciat que presentaran mocions a tots els ajuntaments i consells comarcals per reclamar aquesta ATM penedesenca, i ho presentaran a sindicats, empresaris i partits amb representació territorial. "Ha de donar resposta a dos grans reptes: als problemes interns de mobilitat amb el bus a demanda o amb el transport entre capitals i serveis sanitaris". La diputada juntaire ha reclamat una estació intermodal del Penedès a Vilafranca, perquè hi parin els Avant.
Junts reclama la C-15 de dos carrils d'anada i tornada
Ortiz també ha reclamat a la conselleria de Territori que el tram entre Vilafranca i Igualada de la C-15 siguin dos carrils per anar i dos carrils per tornar, malgrat que l'any passat van acabar les obres per efectuar el 2+1. En aquest context, ha demanat que els pagesos puguin accedir durant la verema a aquesta carretera durant la verema. Així mateix, la diputada juntaire ha reclamat un pla específic del Penedès per donar resposta a l'increment poblacional de la vegueria, ja que en els últims 25 anys hi ha hagut un increment de 200.000 habitants (el Garraf amb 28.000; l'Alt Penedès, amb 38.000; el Baix Penedès, passant de 60.000 a 120.000; i l'Anoia, amb 40.000).
Replantejar les infraestructures hidràuliques
Pel que fa a l'habitatge, Junts reclama una conferència d'habitatge amb ajuntaments i el món local per donar-hi resposta. Finalment, un altre dels grans problemes durant els últims anys per al Penedès és la sequera. Sense un gran pantà per abastir-se, una gran part del Penedès viu de les vinyes i, per això, proposen un projecte tècnic per plantejar el reg de suport, així com repensar l'emmagatzematge de l'aigua i ampliar la dessaladora del Foix, que està prevista per a una capacitat de 20 hectòmetres cúbics, l'aigua exacta necessària per als pagesos. De fet, al Penedès s'ha constituït una comunitat de regants per donar resposta als greus problemes de sequera. Ortiz planteja emmagatzemar l'aigua de les depuradores d'El Vendrell, de Sant Sadurní, Cubelles, Sitges i Gelida, ja que actualment tota aquesta aigua va al mar.
Millores urgents per a les línies de bus col·lapsades
Amb tot, Ortiz també ha posat sobre la taula les línies de bus penedesenques que estan col·lapsades. Sobretot, entre Vilafranca i Barcelona; i entre Vilanova i la Geltrú, Sant Pere de Ribes i Barcelona. De fet, davant d'aquesta problemàtica, la consellera Paneque ha anunciat que estan programant un paquet de millores urgents que entraran en funcionament aquest mateix semestre.
Un altre dels elements que preocupa als juntaires és el pas del corredor mediterrani per la línia de passatgers del Penedès. "Defensem l’eix transversal de mercaderies. Si passen pel Penedès "col·lapsarien", ha dit Ortiz. Precisament, Paneque, en aquest aspecte, ha explicat que el Govern vol donar un "impuls" als estudis i els projectes perquè el corredor de mercaderies passi, venint de la plana de Lleida, pel corredor de Cervera, Igualada i Martorell. "Ja consta en l'estudi previst de l'eix transversal ferroviari del 2010", ha recordat la consellera.
Precisament, Paneque ha celebrat que el Ministeri de Transports hagi aprovat la redacció del projecte del quart carril de circulació al tram de l'AP-7 que passa entre el Baix i l'Alt Penedès, una via, a hores d'ara, que cada dia està col·lapsada. Amb tot, el Govern també defensa l'arribada de la xarxa de Rodalies RT-2 de Tarragona fins a Vilafranca i la connexió ferroviària de la capital de l'Alt Penedès fins a l'autònoma.