El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha volgut posar una mica de llum a la foscor en el tema dels trens "massa grans" d'Astúries i Cantàbria. Després de tot l'enrenou sembla que el ministeri i les altres administracions competents en l'assumpte ja han trobat una solució. Es "refarà" el contracte, però els nous trens no arribaran "com a mínim" fins a l'any 2026. Aquesta data, 2026, respon a la previsió del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA), que diu que "mai hi ha hagut problemes de trens grans" o que no entressin pels túnels, sinó que el que hi ha hagut ha estat una "dilació" sobre la "discussió tècnica" per evitar que fossin "més petits" que els actuals. Un embolic de paraules confuses per justificar el que des d'Europa han titllat de "nyap monumental".
"Mai hi ha hagut problemes de trens grans, sinó més petits que els actuals i això no ho volíem", ha afirmat aquesta tarda el secretari general d'Infraestructures del ministeri, Xavier Flores, qui ha liderat la reunió celebrada aquesta tarda a Santander del grup de treball entre el Ministeri, Adif, Renfe, l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària i els governs de Cantàbria i Astúries per parlar del problema sorgit amb els trens que s'havien d'enviar a aquestes dues comunitats per millorar el seu sistema de rodalies.
Una confusa justificació: "No hi ha hagut cap error"
En la roda de premsa que ha seguit a la reunió, Flores ha evitat parlar d'error i ha fet diverses puntualitzacions sobre l'ocorregut i els "acudits i els riures" que ha causat. I és que, segons ha indicat, el que realment ha passat és que el problema va sorgir perquè la discussió tècnica sobre la metodologia a aplicar per evitar que els trens fossin "més petits" s'ha dilatat més del desitjat. Ha explicat que si s'aplicava de manera estricta la normativa, el resultat eren "trens més petits que els actuals", cosa que es volia evitar perquè hauria estat "irreparable". De fet, ha assenyalat que una de les decisions adoptades és l'ús del denominat "mètode comparatiu" per evitar aquesta qüestió, que consisteix en la utilització d'un tren que actualment circula per les línies com a referència per als nous trens. També ha insistit que "no s'ha fabricat cap tren", "no s'ha dissenyat cap tren que no càpiga pels túnels" i "no s'han utilitzat diners públics" fruit del problema que hi ha hagut amb el tema dels gàlibs.
No caldrà fer un nou contracte, es redissenyarà l'anterior
Flores ha explicat que es redissenyarà el contracte actual i es parlarà amb l'empresa perquè aporti un calendari detallat sobre els nous terminis i, "si pot, redueixi" els 45 mesos previstos en el contracte en vigor. Quan això passi, el MITMA s'ha compromès a compartir "amb plena transparència" les dades amb Cantàbria i Astúries. Després de les explicacions rebudes per part del Ministeri, Adif i Renfe, els consellers de totes dues comunitats que han intervingut en la roda de premsa —el de Transports, Javier López Marcano, per part de Cantàbria, i el de Medi Rural i Cohesió Territorial, Alejandro Jesús Calvo per part d'Astúries— no han posat objeccions al que ha dit Flores.
De fet, Marcano ha afirmat que "els tranquil·litza" que el contracte tingui vigència i no calgui treure a licitació un de nou i "només" cal fer una "revisió" i "redisseny" de l'actual, tot i que ha demanat que això es faci "amb rigor i minuciositat". A més, s'ha felicitat pel fet que la "qüestió financera" sobre la inversió quedi "completament assegurada", la cobertura de la qual ve d'un préstec amb el Banc Europeu d'Inversions, que Flores creu que no corre risc per la demora en l'entrega dels trens.