El president d'Aena, Maurici Lucena, assegura que no vol entrar en rivalitats polítiques però dibuixa un escenari empíric de pèrdua de pes de Barcelona si no tira endavant l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona: "A Madrid no hi ha ni una sola trava per ampliar el seu aeroport, després no ens queixem". Aquest és l'avís a navegants que ha donat al nou Govern de la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona si s'oposen a aquest projecte.
D'una banda, Lucena lamenta el no rotund per qüestions ambientals del conseller sortint de Territori, Damià Calvet. De l'altra, es mostra esperançat a parlar-ne amb el nou president Pere Aragonès. I per acabar, obre la porta a que l'alcaldessa Ada Colau reconsideri el seu no sistemàtic a tot allò que el seu govern no proposa o lidera.
Lucena avisa: "Si no s'amplia el Prat, hi haurà aeroports que ho celebraran. La resposta més fàcil és dir que s'ampliarà Madrid i no Barcelona. Però oblidem-nos de Madrid. Això significa menys creixement econòmic de futur. Quan mirem amb qui competim en rutes de llarg radi són: Viena, Roma i Milà. Si nosaltres, que som un formidable competidor, sortim de la carrera perquè no tenim capacitats, aquestes ho celebraran i els hi posaríem molt fàcil". Així doncs, l'exdiputat socialista ha evitat entrar en el terreny de la ideologia política i s'ha limitat a la representació d'Aena que ara mateix lidera.
La competència pel Prat té mirada europea, i no només estatal. La presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, promet un "gran intercanviador" que també permetrà connectar amb noves línies d'autobusos i rodalies, i la prolongació de la línia 11 de Metro que unirà Valdebebas amb la T-4 de l'Aeroport de Barajas, ara rebatejat com Adolfo Suárez. Però més enllà d'aquest aeroport i els citats per Lucena, Barcelona és el cinquè a nivell europeu per darrere del de Heathrow, Frankfurt, Charles de Gaulle i Madrid.
Govern i Ajuntament
L'impacte mediambiental és el que està generant més polèmica. El president d'Aena defensa que només hi veu millores, també en aquest àmbit. "Per cada hectàrea afectada, se'n protegiran deu més. Amb la nostra proposta, del total de l'espai protegit, finalment hi hauria un 25% més d'hectàrees que tindria la zona protegida i per tant el Delta de Llobregat augmentaria la seva àrea, equivaldria al 25% dels aiguamolls de l'Empordà". El model a seguir per Lucena és el de Rotterdam que "ha estat un hub d'innovació i ha rebut molts premis per tenir en compte el seu entorn".
"Catalunya està en alt risc de decadència econòmica"
L'altra cara de la moneda? L'impacte econòmic. "No vull entrar en estadístiques ni controvèrsies però em sembla evident que Catalunya està en un risc alt de decadència econòmica. Un dels pocs elements que ajudaria a mitigar-lo seria l'ampliació de l'Aeroport amb una inversió de 1.700 milions d'euros que generaria més de 20.000 llocs de treball i un hub que atrauria més gent i suposaria una pujada del 2,1% de punts del PIB. Oposar-se a això, és oposar-se a llocs de treball". A més, si el límit de capacitat de l'aeroport se sobrepassa, la conseqüència més immediata seria l'augment en el preu final dels bitllets.
Per això, demana un consens polític. D'entrada amb el Govern de la Generalitat: "Sense la seva aprovació, no hi pot haver ampliació". De l'altra, matisant les posicions de Colau: "Això que diu de ho prens o ho deixes és un argument dèbil, l'alcaldessa sap que es basa en cicles econòmics i legals". I per acabar, la mirada del teixit privat. Més de 200 entitats, entre elles Foment o la Cambra, es posicionaran demà a favor de l'ampliació del Prat des de l'Escola de Negocis d'ESADE. La resposta haurà de situar-se en una direcció o altra a curt termini. El trànsit aeri es preveu restablir als volums del 2019 d'aquí a tres o quatre anys i l'augment, segons Lucena, "es començarà a percebre ben aviat".