El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha fet aquest dijous una visita d'obres al futur accés ferroviari d'alta velocitat del sud de Madrid, entre Atocha i Torrejón de Velasco, que juntament amb túnel entre Atocha i Chamartín, permetrà un estalvi de viatge de 30 minuts. Així ho ha destacat el ministre al seu compte de Twitter.
El que no ha fet constar De la Serna és que la inversió total prevista, de 935 milions d'euros, anirà a costa dels fons destinats al Corredor Mediterrani. Així ho ha denunciat el secretari d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori de la Generalitat Valenciana, Josep Vicent Boira:
El fet ha provocat indignació a les xarxes socials. Tant al País Valencià com a Catalunya, el futur del Corredor Mediterrani, que avança a empentes i rodolons entre retards i no poques polèmiques pel traçat final, és una qüestió d'alta sensibilitat social, política i econòmica. Precisament aquesta setmana unes paraules del ministre de Justícia, Rafael Catalá, a València, en les quals va menysprear la importància real del Corredor han disparat el malestar.
Tal com ha denunciat Boira, el nou túnel Madrid-Puerta de Atocha-Chamartín apareix efectivament consignat com a projecte número 1 en el pla de treball europeu sobre mobilitat a la Mediterrània de desembre de 2016, com pot comprovar-se a continuació:
La construcció de dues noves vies en el tram ferroviari d'alta velocitat Atocha-Torrejón de Velasco i del túnel en ample internacional Atocha-Chamartín suposen una inversió global de 935 milions d'euros. Segons el ministeri de Foment, "aquesta actuació incrementarà la capacitat de l'accés ferroviari a Madrid que utilitzen les línies d'alta velocitat que uneixen la capital amb Llevant i Andalusia, possibilitant la circulació d'un major nombre de trens".
Així mateix, l'obra -destaca el ministeri- "està relacionada amb la connexió de Porta d'Atocha i Chamartín mitjançant un túnel en ample internacional, que permetrà establir serveis comercials directes d'alta velocitat Nord-Sud i Nord-Llevant, amb un estalvi de temps d'aproximadament 30 minuts."
El reforçament dels accessos per alta velocitat ferroviària a la capital espanyola contrasta amb les deficiències de la connexió ferroviària entre València i Barcelona, les dues grans capitals mediterrànies i punts neuràlgics del Corredor i sense connexió d'alta velocitat.