El govern central no té "res a objectar" que l'Executiu català substitueixi Renfe per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) en el servei de ferrocarril entre Lleida (Segrià) i Manresa (Bages), ha dit la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez. Preguntada sobre aquest tema en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, la ministra ha dit que "la Generalitat és la titular de la competència i per tant operarà aquest servei a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya".
"Aquest és un anunci que no és nou, que ja es va fer fa més d'un any per part del conseller Calvet", ha recordat Sánchez, que ha aprofitat per destacar que el Govern central "està treballant amb relació a tota la qüestió del traspàs de Rodalies" a la Generalitat.
Converses amb el ministeri
En aquest sentit ha indicat que "s'estan mantenint converses des del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana", que "sobretot" s'estan "centrant a poder resoldre la qüestió ara, en aquest moment, de la transferència dels recursos econòmics i financers perquè sigui la Generalitat la que pugui procedir al pagament dels serveis operats per Renfe directament a través d'un contracte programa".
El Govern ha aprovat aquest dimarts destinar 65 milions d'euros per a l'adquisició i manteniment dels nous trens que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) utilitzarà a partir de 2024 en el servei de Rodalies entre Lleida i Manresa, que fins a aquesta data seguirà operant Renfe.
La intervenció de Puigneró
El vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, que ha fet aquest anunci en la roda de premsa posterior a la reunió setmanal del Consell Executiu, ha subratllat que "no té cap sentit" que el govern central vulgui seguir gestionant el servei de Rodalies a Catalunya des de "més de 600 quilòmetres de distància".
Catalunya no es pot permetre que el servei de Rodalies es gestioni des de 600km de casa nostra. pic.twitter.com/kEMttcKUQm
— Jordi Pu1gnerO (@jordiPuignero) October 19, 2021
El conseller ha afirmat que la Generalitat pot assumir la magnitud d'aquest servei, que representa només el 10% del total de Rodalies.
Un servei "millorable"
"Estem demostrant la nostra voluntat d'assumir la totalitat de la gestió de Rodalies de Catalunya, perquè quan presta l'Estat i Renfe aquest servei és molt millorable", ha advertit el vicepresident que ha insistit repetidament a reclamar a l'Estat el traspàs efectiu de la infraestructura i no un "traspàs de fireta" com es va fer, segons el seu parer, el 2009.
Precisament amb aquell acord del 2009, el Govern va obtenir la responsabilitat de decidir l'operador de les línies ferroviàries, i és en funció d'aquesta competència que avui el Consell Executiu ha decidit passar la gestió que fins ara tenia Renfe a Ferrocarrils de la Generalitat.