Una vintena d'aragonesos de la Plataforma 'Sijena Sí' s'han desplaçat aquest dissabte al matí fins a Lleida per reclamar les 111 obres d'art de la Franja que hi ha al Museu de Lleida. Són peces originàries de parròquies de la Franja de Ponent, que fins al 1995 havien format part de la Diòcesi de Lleida. Aquell any, van passar a la diòcesi de Barbastre. Hi han assistit els alcaldes de Vilanova de Sixena, Peralta d'Alcolea, Berbegal i Roda de Isàvena.
Primer, s'han reunit amb el bisbe de Lleida, Salvador Giménez Valls, i després han llegit el 'Manifest de Roda de Isàvena' davant el Museu de Lleida, on s'han concentrat amb pancartes i cants.
El portaveu de la plataforma, Juan Yzuel, ha demanat que "s'acabi d'una vegada aquest conflicte artificial entre dues comunitats i dos bisbats germans, sobre uns béns que els tribunals eclesiàstics ja han dit en diverses ocasions que han de tornar a l'Aragó". Aquest és el tercer front judicial obert sobre l'art entre Catalunya i l'Aragó.
Els tribunals decidiran en dos litigis més. Un sobre la propietat de les pintures murals del MNAC i l'altre per les 97 obres que es conservaven al Museu de Lleida i al MNAC, de les que 44 ja són al monestir de Sixena, en compliment d'una sentència provisional. En tots dos casos hi ha encara recursos interposats i les sentències no són fermes.
En aquest tercer cas es tracta d'una demanda entre bisbats. El de Barbastre-Montsó va denunciar el 13 de febrer per la via civil el de Lleida i el Consorci del Museu de Lleida per les 111 obres d'art que reclama des del 1995 i en demana el trasllat a l'Aragó. La denúncia es va fer després que el 31 d'octubre de 2017 no s'arribés a cap acord en un acte de conciliació celebrat al jutjat de Lleida i al qual no va assistir cap representant del consorci.
El bisbat de Lleida, amb el Consorci del Museu, hi va presentar al·legacions. Han aportat al jutjat de Barbastre documents conservats als arxius diocesans, com ara actes notarials, algunes de les quals no havien estat admeses o estudiades pels tribunals eclesiàstics, que acreditarien que aquestes obres pertanyen al bisbat de Lleida, perquè les va adquirir el bisbe Josep Meseguer entre el final del segle XIX i el principi del XX. El jutge de Barbastre encara no s'hi ha pronunciat.