L'hegemonia d'abans de Convergència i Unió i ara Junts per Martorell està consolidada amb vuit legislatures consecutives guanyant. L'actual alcalde, Xavier Fonollosa, es torna a presentar per ser reelegit. Martorell és el punt blau del cinturó vermell metropolità. A l'altra banda, al PSC li ha tocat estar fins ara a l'oposició i es presenta amb el candidat Lluís Tomàs. La tercera força que irromp amb joventut i proposant un nou candidat és Xavier Sáez amb Movem Martorell. Coneixem i escoltem el programa dels principals candidats i desgranem en el Confidencial la política de pactes, els grans problemes de ciutat i el perfil dels qui es presenten, entre d'altres.

El Confidencial

Atur

Martorell és insòlit: representa un dels motors econòmics més importants de Catalunya, però la seva taxa d'atur és alta, un 12%. Intentem entendre el perquè d'aquestes dades. L'actual alcalde, Xavier Fonollosa, i candidat de Junts per Catalunya ho atribueix a "la població migrant extracomunitària que en molts casos no coneix l'idioma" i està en fase d'inserció laboral. Lluís Tomàs (PSC) reclama un pla d'ocupació dirigit sobretot a dones i majors de 45 anys i Xavier Sáez (Movem Martorell) ho atribueix a la privatització dels serveis municipals que "amb l'externalització no es dona feina als qui viuen a Martorell". Cal recordar que Martorell té dos pols empresarials molt potents: la planta automobilística de Seat i l'empresa química Solvay.

Mobilitat

La mobilitat amb cotxe privat és la màxima per Fonollosa (Junts per Catalunya), que considera que "és inevitable i per això ningú paga per aparcar a Martorell". Creu que la sostenibilitat és possible anant a peu i en bici, tot i que està "més a favor de la pacificació de vies que els carrils bici", ja que els considera com a oci. Des de Movem Martorell estan totalment oposats al transport privat i fins i tot volen fomentar el bus urbà fent-lo gratuït els primers anys. 

Medi ambient

L'alcalde Fonollosa (Junts per Catalunya) admet que Martorell "és la capital de l'automoció de Catalunya" i, per tant, el medi ambient també condiciona els punts de vista d'aquest bloc. Fonollosa troba imprescindible el cotxe i aposta perquè la sostenibilitat passi pels punts de recàrrega ràpida elèctrics dels cotxes del futur, "que un pugui carregar la bateria amb la mateixa rapidesa que ho fa amb un dipòsit de benzina". Des del PSC, es desmarquen d'aquest debat i reivindiquen més neteja dels rius i reduir la contaminació.

Habitatge

El gran projecte urbanístic de l'actual govern de Xavier Fonollosa és el nou barri de la Sínia: 1.100 habitatges, parcs, un eix comercial i zones per a vianants. D'aquest projecte, 330 pisos seran de protecció oficial i es destinaran a lloguer i compra. Una iniciativa aplaudida pel PSC, la segona força del ple però criticada per Movem Martorell que qüestiona els preus que s'han posat en categoria d'habitatge social. El projecte es va aprovar l'any 2008, es va suspendre per la crisi econòmica i ara s'ha reactivat. De moment, ja s'ha obert la preinscripció i ha tingut una bona rebuda.

Les frases dels candidats

Xavier Fonollosa (JxC): "Si Seat estossega, tots ens ressentim"

Lluís Tomàs (PSC): "Hauríem de fer un pla d'ocupació tenint en compte que som un Ajuntament sanejat"

Xavier Fonollosa (JxC): "Tenim una màxima i és que no paguem per aparcar, no tenim zona blava"

Xavier Sáez (Movem): "Encara no hem vist ni un trist carril bici"

Lluís Tomàs (PSC): "Està molt bé tenir flors, però el medi ambient no és només una vila florida"

Xavier Sáez (Movem): "L'única despesa en habitatge és un barri nou que encara no se sap quan es construirà"