La Generalitat valenciana ha llençat una campanya per consultar a les 570.000 famílies amb infants cursant educació obligatòria al País Valencià, si volen que el valencià o el castellà sigui la llengua base en l'ensenyament dels seus fills. La llengua escollida per cada família serà la que tindrà "un major pes i una major presència en l'ensenyament", i la que "s'utilitzarà perquè l'alumnat aprengui a llegir i escriure". El Consell ha presentat una campanya que porta per nom 'Dos llengües, una Comunitat' per promocionar la consulta, en un acte amb la presència del president de la Generalitat, Carlos Mazón, acompanyat pel conseller d'Educació, José Antonio Rovira. Mazón, ha fet una crida a la participació, i ha assegurat que és un pas de gegant en el camí "perquè les famílies siguin les principals responsables en l'educació dels seus fills", garantint al mateix temps, que l'alumnat "sigui competent en les dues llengües cooficials".
El procediment per a triar la llengua base -valencià o castellà- començarà el 25 de febrer fins al 4 de març, i hi podran participar les famílies de l'alumnat des de 2n cicle d'Infantil, Primària i els tres primers cursos d'Educació Secundària Obligatòria (ESO). La Generalitat ha enviat a les famílies dos documents: un annex amb la informació bàsica per a prendre part en la votació, que es podrà dur a terme a través de la web consulta.gva.es i una fitxa amb les dades de cada alumne i dels progenitors o tutors. A partir del resultat de la consulta, es determinaran quants grups de cada llengua hi ha en cada centre i curs. A més, una vegada les famílies participin, s'adscriurà l'alumne a una llengua base, encara que les famílies sempre podran escollir llengua en el procediment d'admissió.
Una sola llengua a l'aula però els alumnes competents en les dues
Carlos Mazón s'havia marcat com una de les principals fites d'aquesta legislatura, "la recuperació de les llibertats en l'àmbit educatiu", que va ser un dels compromisos dels populars en les passades eleccions. El president ha comparat la política del seu govern amb la de l'anterior executiu del Botànic, que, al seu judici, "va obviar la diversitat sociolingüística que hi ha en la Comunitat Valenciana". "La voluntat de la Generalitat és que tots els alumnes siguin competents en totes dues llengües", ha defensat, i ha insistit en l'objectiu de "recuperar l'esperit de consens de la Llei d'ús i ensenyament del valencià". El cap del Consell ha remarcat que "aquests drets i llibertats han vingut per a quedar-se" i "ara arriba el moment que les famílies pugui exercir en llibertat el dret a triar la llengua principal d'educació dels seus fills i aquella en la qual aprendran a llegir i escriure". "Enfront de la imposició, recuperem la convivència i l'equilibri", ha sentenciat Mazón, que ha postil·lat que "hi ha 570.000 famílies cridades a exercir la llibertat".
Per la seva part, el conseller Rovira ha defensat que el seu departament "posa les dues llengües al mateix nivell", i que no fan campanya per cap "perquè entenem que són les famílies la que han de decidir". Rovira no ha volgut entrar a valorar si castellà i valencià estan "en igualtat" i ha assegurat que "depèn de les zones i que caldria fer un estudi", però que per ara, "el que fem és donar la llibertat de triar". Preguntat per què passarà amb els alumnes que triïn una opció lingüística no majoritària, el responsable de la política educativa del Consell ha reconegut que "al final del procés caldrà crear més grups". "La casuística és variada: pot ser que si hi ha un 2% d'una opció enfront del 98% se'ls ofereixi plaça en el centre del costat, mentre que si el número és significatiu hi hauria la possibilitat de fer més grups", ha puntualitzat. Des de l'administració recorden que en les zones castellanoparlants, tot l'alumnat cursarà com a mínim l'assignatura de valencià encara que puguin demanar l'exempció de la seva avaluació i les famílies podran triar també el valencià com a llengua base si així ho desitgen. A més, els alumnes, amb independència de la llengua base podran fer les proves d'avaluació en qualsevol de les dues llengües cooficials.